23948sdkhjf

Et år med skuffelser og overraskelser

Reparationsgrænsen vil igen i år ligget højt på dagsordenen, med ny strategi, i autoudvalget under Håndværksrådet.
HVR-AUTOUDVALGET Reparationsgrænsen, der som bekendt har været midlertidigt forhøjet i 2014 og 2015, faldt igen per 1. januar 2016 til 65 procent. Derfor skulle der i 2015 kæmpes for, som minimum, at bevare grænsen på de 75 procent. For at nå denne målsætning er der på mange niveauer blevet kæmpet for en forlængelse og, optimal set, en permanent forhøjelse af reparationsgrænsen, og her blev forhandlingerne omkring finansloven for 2016 den helt store kampplads.

Undervejs i forløbet har autoudvalget og dets medlemmer været i dialog med et hav af politikere og interessenter, således er sagen nu så velkendt på tinge, at mange af branchens repræsentanter bliver genkendt i forskellige sammenhænge. Endnu engang lykkedes det at samle en stor del af branchen, inklusive Dansk Metal, om en fælles henvendelse til politikerne, men desværre ikke med helt samme slagkraft som i 2012, hvor hele branchen historisk stod samlet.

Finanslovsforhandlingerne blev fulgt med spænding, ikke mindst fordi der verserede rygter om, at en forlængelse af reparationsgrænsen rent faktisk var med på forhandlingsbordet. Skuffelsen var derfor selvsagt stor, da det viste sig, at forligspartierne valgte at se bort fra alle vores gode argumenter og prioritere anderledes, end vi havde håbet på.

For autoudvalgets vedkommende vil ønsket om en ændring af reparationsgrænsen ikke blive lagt på hylden, men for en stund vil vi overveje mulige nye strategier, herunder i højere grad at få sat fokus på miljøkonsekvenserne af den lave grænse. Tilbage fra forløbet står vi også med et svar fra skatteministeren, som sætter spørgsmålstegn ved, om forsyningssikkerheden på brugte reservedele er stor nok til, at man ville kunne tillade opgørelse af skader med brug af priser på brugte dele. Denne tvivl vil branchen arbejde på at rydde af vejen i det nye år.

En af overraskelserne fra finanslovsforhandlingerne var en nedsættelse af registreringsafgiften. Dette vil alt andet lige gøre omfanget af bilspild endnu værre, idet endnu flere biler nu vil falde for den lave reparationsgrænse, når bilernes handelsværdi, som reparationsgrænsen sættes op i mod, falder.

Håndværksrådets autoudvalg ser frem til en masse udfordringer i 2016 og ser frem til samarbejdet med den øvrige branche.

Henrik Pedersen,

formand for Håndværksrådets autoudvalg


Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22