Bilsalg: Salget til private gik tilbage
Det var privatleasing, der sørgede for en samlet fremgang for bilsalget, viser tal fra Danmarks statistik.
Samlet trillede 208.800 nye personbiler ud på de danske veje sidste år, og det er en fremgang på 9,7 procent i forhold til 2014. De private husholdninger stod for 123.000 af salget, mens resten blev solgt til erhverv.
I forhold til privatbilsmarkedet er det bemærkelsesværdigt, at antallet af købte biler faktisk gik en lille smule tilbage. Til gengæld steg antallet af leasede biler med 49,7 procent og udgjorde næsten 19.000 biler.
På markedet for erhvervsbiler var fremgangen fordelt nogenlunde ligeligt på købte og leasede biler.
Råd til bil nummer to
Danske Banks cheføkonom Las Olsen siger, at stigende realløn og stigende beskæftigelse har været medvirkende til de flotte tal.
Og så har mikrobilerne gjort det muligt for mange familier at købe bil nummer to.
- Vi har traditionelt haft betydeligt færre biler per indbygger end andre lige så rige lande, hvilket selvfølgelig hænger sammen med de høje danske afgifter på nye biler.
- Men det er altså ved at ændre sig. Ikke mindst viser tallene, at flere husholdninger nu har to biler, skriver han i en kommentar.
4300 af de nye biler i 2015 var i øvrigt eldrevne, og hele 1600 af dem blev indregistreret i december. Det har formentlig noget at gøre med, at det i efteråret blev besluttet, at afgiftsfritagelsen på elbiler forsvinder gradvist i løbet af de kommende år.
Leasing trak læsset
Bilsalget satte rekord i 2015 målt på antallet af solgte enheder, og det er der en række grunde til, hvis man spørger Allan Skytte Christensen, som er forbrugerøkonom hos FDM.
Han peger først og fremmest på en generel økonomisk optimisme og reallønsfremgang, men gode tilbud på privatleasing har også øget antallet af nye biler på vejene.
- Forhandlerne har fået nogle gode rabatter fra fabrikkerne, der har sendt en masse restmodeller ud på det danske marked.
- De rabatter har de brugt til at skrue nogle gode leasingtilbud sammen, siger han og nævner Peugeot 108 som eksempel.
Den overgås normalt af Volkswagen Up i salgsstatistikkerne, men i begyndelsen af 2015 var det omvendt, ikke mindst takket være et fordelagtigt leasingtilbud.
Allan Skytte Christensen tør endnu ikke spå om, hvorvidt salget i år vil føre til en ny rekord.
- Der solgt rigtigt mange små biler, og derfor må man spørge sig selv, om vi når et mætningspunkt, hvor de fleste familier har fået bil nummer to.
- Men kigger vi omvendt på, hvor mange biler vi har per husstand, så ligger vi på niveau med Bulgarien, selv om vi pendler længere og længere. Det taler for, at potentialet ikke er udnyttet endnu, siger han.
Der ligger også en joker og lurer i form af den afgiftsnedsættelse, som trådte i kraft i slutningen af sidste år og har givet priserne et hak nedad.
Men Allan Skytte Christensen tror ikke, at prisfaldet nødvendigvis vil resultere i endnu flere bilsalg.
- Så stor er afgiftsnedsættelsen heller ikke. Men jeg tror, at der bliver solgt biler med lidt mere ekstraudstyr og måske endda også større biler, fordi bilbudgetterne har det med at være ret konstante, siger han.
Kilde: Ritzau