23948sdkhjf

Tvillinger med turbo på

Værkstedskæden Skorstensgaard vokser eksplosivt. Tre mand er på seks år blevet til 110 medarbejdere – og virksomheden omsatte i 2015 for 72 millioner kroner.
AUTOMEKANIKERE Med fem veldrevne værksteder etableret på blot seks år er der fart på den Kolding-baserede værkstedskæde Skorstensgaard.

Børsen-gazellen er for længst flyttet ind på kontoret hos adm. direktør Anders Skorstensgaard, der sammen med tvillingebroderen og firmaets driftsdirektør Martin lægger navn til virksomheden.

De er begge uddannede som mekanikere og efterfølgende som produktionsteknologer med drift som speciale. Derudover kommer de begge med flere års erfaring som værkfører på nogle af de autoriserede mærkeværksteder i rygsækken. På et tidspunkt kom de til at snakke om, at man godt kunne optimere noget på processerne på de store værksteder, øge effektiviteten og dermed også være i stand til at konkurrere på pris og kvalitet. Især hvis man samtidig var indstillet på at drive værksted fra nogle lidt mindre fashionable adresser og med lidt mindre lir og store logo-glasfacader.

- Da vi startede vores første værksted i 2009 var der på grund af finanskrisen stort fokus på pris og der blev snakket og skrevet meget om, at mange danskere kørte syd for grænsen og fik lavet de store reparationer på de tyske værksteder, fordi det var markant billigere. Man kan sige, at det var det, der gav os idéen til vores koncept. For vi er gået i markedet med et løfte til vores kunder om tyske værkstedspriser. Det betyder, at vi garanterer besparelser i forhold til de autoriserede mærkeværksteder på mellem 20 og 40 procent, afhængigt af hvad man skal have lavet. Uden at vi går på kompromis med service og kvalitet. Vi slår på tyske værkstedspriser, men med dansk service og med dansktalende mekanikere, fortæller Anders Skorstensgaard.


Skorstensgaard

Virksomheden Skorstensgaard startede i august 2009 med tre mand.

I dag har Skorstensgaard 110 ansatte fordelt på fem afdelinger.

Skorstensgaard har hovedkvarter i Kolding – og afdelinger i Odense, Fredericia, Ballerup og Århus.

De tre afdelinger i Kolding, Fredericia og Ballerup er alle med i Bosch Car Service kæden, og Anders Skorstensgaard udtrykker glæde over samarbejdet med Bosch.

Skorstensgaard har en målsætning om at være landsdækkende i 2020.

Omsætning samlet i 2009/2010 15,5 millioner kroner. Omsætning i 2015 72,5 millioner kroner.

Indehaverne Martin og Anders Skorstensgaard er enæggede tvillinger – og 38 år.


Vil være landsdækkende

Han og Martin startede sammen med en enkelt ansat mekaniker det første værksted i Fredericia i august 2009. Et år senere var de ti mand i Fredericia, og i maj 2010 åbnede brødrene værksted nummer to i hjembyen Kolding, hvor virksomheden også har hovedkvarter. Siden er der ud over afdelingen i Odense også kommet Skorstensgaard-værksteder til byen i Ballerup og Århus og brødrene har en helt klar plan om, at de inden for en overskuelig årrække skal være landsdækkende.

- Vi håber, at vi kan vokse med to nye værksteder om året. Vi går efter at etablere partnerværksteder i de ti største byer i Danmark i første omgang, for her er jo selvsagt det største kundegrundlag. Hvordan vi så derefter når ud i de mindre byer, så vi også kan dække dem, det arbejder vi i øjeblikket på en plan for. Derfor er vi også løbende på jagt efter både potentielle partnere og partnerværksteder, siger Anders Skorstensgaard.

Konceptet er bygget sådan, at brødrene Skorstensgaards partner, der tegner det lokale værksted, også ejer en procentdel. Det sikrer, at den daglige leder selv har ”hånden på kogepladen” og en personlig interesse i, at værkstedet præsterer optimalt.

Brødrene har desuden udviklet et værktøj, hvor der måles og registreres nøgletal på alt. Både på tidsforbrug i værkstedet i forhold til reparationerne og serviceeftersyn og på kundernes tilfredshed, forklarer Martin Skorstensgaard.

- Ved hjælp af de tal, kan vi følge med i, hvad der sker på alle vores værksteder og korrigere med det samme, hvis nogle af målingerne stikker ud til den ene eller den anden side. Vi har kørt lean og just-in-time-principperne ind i alle kroge på vores værksteder, og den besparelse vi har på grund af meget minimal spildtid, kommer vores kunder til gavn. Vores mange målinger er også med til at sikre, at vores kunder får en fuldstændig ens behandling uanset om det er på værkstedet i Kolding eller i Aarhus. Det er vores kvalitetssikring, forklarer han.

Vigtig tillid


Den megen registrering gør det også meget lettere for Skorstensgaards kunder at forstå de fakturaer, der skrives ud efter et besøg på værkstedet.

- Det får vi mange positive tilbagemeldinger på. Vores kunder kan godt lide, at det er til at forstå og at det er nemt gennemskueligt. Vi lægger i det hele taget stor vægt på, at serviceniveauet og gennemskueligheden er høj fra kunden kontakter os, og til kunden forlader værkstedet i sin bil. Det sikrer vi gennem vores eget udviklede dokumentationsværktøj og ved grundig uddannelse af alle vores medarbejdere. Tillid og troværdighed er vigtige parametre for os, for vi må jo erkende, at vores branche har et lidt blakket ry, forklarer Martin Skorstensgaard.

Gode teams

I Odense voksede Skorstensgaard ud af de første lokaler lokaler på godt et år – og værkstedet er nu flyttet ud i den anden ende af byen. Men kunderne er heldigvis flyttet med, fortæller Martin Skorstensgaard.

- Vi kan også konstatere, at fynboerne er gode til mund-til-mund. Vi registrerer flere nye kunder hver dag. Samtidigt med, at vi nu efterhånden har været her i byen så længe, at vi begynder at få kunder der kommer anden og tredje gang. Så vi kommer nok til at vokse i et godt stykke tid endnu, vurderer han.

Den store kundetilgang har ikke været et problem for Martin Skorstensgaard.

- Med fare for at lyde arrogant, så vi har ikke på noget tidspunkt haft svært ved at skaffe gode folk. I branchen kan man godt mærke, at vi har gang i noget godt, så der er mange, der gerne vil være med. Jeg er meget tilfreds med de teams vi har fået etableret i vores fem afdelinger, siger Martin Skorstensgaard.

Brødrene forventer ikke, at væksttoget er nået til endestationen. Faktisk tværtimod.

- Indtil nu har vi brugt en stor del af vores ledelseskraft på at føre vores koncept igennem, så vi på service og kvalitet er blandt landets allerbedste værksteder. Der er vi nu. På ledelses- og bestyrelsesniveau har vi brugt 2015 til at forberede yderligere vækst. Det er vi klar til nu og jeg har store forventninger til 2016, siger Anders Skorstensgaard.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189