23948sdkhjf

Leaf-ejere kan levere strøm til elnettet

Nissan i Danmark pønser på at tilbyde Leaf-ejere to-vejs ladestandere, som både kan hente og afgive strøm.
SMART GRID El-bilen Nissan Leaf har den særlige egenskab, at den også kan afgive strøm tilbage til elnettet. Og med tiltrækkelig mange Leaf’er kan de både støtte det danske elsystem og elbilsejerens pengepung.

Det kræver ganske vist en to-vejs ladestander, men ifølge Nissans danske marketingchef, Steffen Nederby Høj, pønser Nissan på at tilbyde sådanne standere til danske Leaf-ejere for en gunstig pris. Mere konkret ønsker han ikke at blive:

- Måske kan den endda blive gratis, siger han.

Der har længe været tale om det såkaldte smart grid, hvor elnettet ved hjælp af intelligent computerkraft optimerer såvel elforbrug som elproduktion. Og her kan elbiler spille en central rolle. Ved at udskyde tidspunktet for opladning til om natten og ved at bruge bilens batteri som lager, kan bilen støtte op om et økonomisk og stabilt elsystem med store mængder vedvarende energi.

Og et forsøg, som Nissan i samarbejde med Enel/Endesa, NUVVE og Danmarks Tekniske Universitet har udført, viser at serieproducerede elbiler er fuldt ud klar til at understøtte smart grid i Danmark.

Teknologien kaldes vehicle-to-grid og det vellykkede forsøg på DTU er det første i Europa, hvor serieproducerede elbiler leverer, hvad der kaldes systembalancering, som skal sikre, at der konstant er stabilitet i levering af el.

Ny Leaf med kraftigere batteri


Nissan har sendt en ny Leaf på gaden med mulighed for et 30 kWh batteri, hvor rækkevidden er øget med 26 procent og nu kan række op til 250 km.

2016 er samtidig året, hvor elbiler er blevet pålagt registreringsafgift i Danmark. Det sker via en gradvis indfasning over fem år, startende med 20 procent i 2016. Nissan mener dog ikke, markedet er modent til en sådan prisstigning endnu, så importøren vælger at starte året op med priser på elbilerne Leaf og e-NV200 på samme niveau som i 2015.

- Vi har derfor valgt af udligne den prisstigning med et kampagnetiltag svarende til det beløb, som registreringsafgiften ville have medført, da det står klart for os, at privatmarkedet, som vi nu endelig er kommet lidt igang med, vil gå fuldstændig i stå, hvis vi ikke tager drastiske midler i brug, siger Ralph Gonsalves, chef for Nissan i Danmark.


Nyt projekt på Frederiksberg

Ved at deltage i systembalancering kan elbilen tjene penge til ejeren i alle de timer, den ikke bruges til kørsel. Det danske firma Insero E-Mobility har tidligere beregnet en fortjeneste på op til 900 kroner om måneden.

For elbilsejeren betyder det, at udgiften til opladning kan blive udlignet af fortjenester ved at stille bilen til rådighed for elnettet. Dermed kan den samlede månedlige udgift til el til bilen gå i nul.

I Nissans tilfælde påvirker brugen af Vehicle-To-Grid ikke garantien på bilens batterier.

Dermed er elbiler klar til både at støtte op om dansk vindmøllestrøm samt at gøre elbiler mere økonomisk konkurrencedygtige med traditionelle biler.

- Det kræver mindst 20-30 biler, som er tilsluttet samtidig – men gerne flere, oplyser projektleder for projektet, Peter Bach Andersen. Nissan solgte i 2015 225 Leaf-modeller og 476 af varevognen eNV200.

DTU vil med projektpartnere fortsætte arbejdet i pilotprojektet Parker i 2016, hvor 15 elbiler fra Frederiksberg Forsyning vil blive inkluderet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158