23948sdkhjf

Årets bil bruger 60 procent mere diesel end lovet

Dansker-darlingen Peugeot 308 går fra 32 km/literen til 20 med nye EU-tal. Også Citroën-modeller har helt andre forbrugstal.
FORBRUG ”Den er opgivet til 25 km/literen, men den går ikke mere end 18”. Det er en sætning, de fleste bilejere kan nikke genkendende til – måske med lidt andre tal. Men faktum er, at langt de færreste biler opnår de forbrugstal, de er opgivet til, når de bliver udsat for ganske almindelig hverdagskørsel.

Det får nu den franske bilproducent PSA, som fremstiller Peugeot, Citroën og Citroën DS, til at indføre de såkaldte Real Driving Emissions (RDE). Det betyder, at Peugeot- og Citroën-forhandlerne i Danmark fra juli vil skilte med to forbrugstal.

Det ene er det, man kender som det blandede forbrug efter nuværende testcyklusser. Det andet vil være det nye RDE-tal, som EU-Kommissionen vil indføre fra 2017. Ifølge Hanne Langsig Sørensen, der er pressechef hos Peugeot Danmark er der flere grunde til beslutningen:

- Der har den senere tid været stor debat om bilers forbrugstal, og derfor var det naturligt for os at indføre de her nye og mere realistiske tal. Foruden et RDE-tal, vil PSA også fremlægge tal fra brugertest, hvor man også kan få et billede af, hvor langt en given model egentlig går på literen, siger hun.

Over 60 procent afvigelse
De nye RDE-tal, som PSA frem mod sommeren vil fremlægge for 30 bilmodeller, er foreløbigt offentliggjort for tre modeller. Det drejer sig om Peugeot 308, Citroën C4 Grand Picasso og Citroën DS3. Alle tre modeller kan købes med den populære 1.6 liters BlueHDi-dieselmotor. Tallene er udarbejdet i samarbejde med den kritiske NGO, Transport and Environment.

Især Årets by i Europa 2014, Peugeot 308, leverer en markant afvigelse. Den er opgivet til 32,3 km/literen for hatchback-versionen, mens de nye RDE-tal konkluderer, at den kun går 20 km/literen - altså en forskel på 61,5 procent.

For Citroën C4 Grand Picasso med seks manuelle gear ligger forbruget ifølge de nuværende tal på 25 km/literen – med RDE-tal hedder forbruget 17,8. Citroën DS3 klarer officielt 27,8 km/literen, mens RDE-tallene siger 20,4.

Realistiske forhold
De afgørende punkter er ifølge både Peugeot Danmark og Citroën Danmark, at RDE-tallene medregner alt det elektriske forbrug, bilisterne har. Det vil især sige aircondition og sædevarme. Dertil er RDE-testene udført på ruter, der indeholder både bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel. Desuden udføres testene også i kolde perioder med frost og sne. Ellen Nørregaard, der er informationschef hos Citroën tilføjer:

- Ændringerne er selvfølgelig noget, vores forhandlere er oplyst om. Dertil vil vi på vores hjemmeside fremlægge tal løbende for de modeller, som vil være omfattet af Transport and Environment og PSA-koncernens opdaterede tal, fortæller hun.

Hanne Langsig Sørensen tilføjer:

- Vi ved, at en tredjedel af de nye forbrugstal kan forklares med, at der er tændt elektronik i bilerne. Dertil kommer kørestil og ikke mindst vejrlig. Det kombineret gør, at vi frem sommer vil have to tal på alle nye biler.

EU-Kommissionen vil fra 2017 indføre RDE på alle nye biler solgt i medlemslandene, men her er PSA altså ’firstmover’.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114