4000 bilskader forsvinder
Reparationsgrænse har stor effekt på størrelsen af skaderne.
I 2015 reparerede de danske værksteder i alt 315.918 skader (ekskl. glasskader), hvilket svarer til en stigning på 3,5 procent sammenlignet med 2014.
Som konsekvens af den stigende skadesudvikling, steg forsikringsselskabernes skadeudgifter også i 2015. Forsikringsselskaberne havde skadesudgifter for omkring 3,55 milliarder kroner, svarende til en stigning på 6,7 procent sammenlignet med 2014.
Presset til det yderste
Den største udgiftspost var reservedele, som udgjorde næsten 43 procent af det samlede beløb. Lakudgifter og arbejdsløn udgjorde henholdsvis knap 31 procent og 26 procent. Fordelingen er stort set uændret sammenlignet med sidste år.
- I 2015 var den gennemsnitlige skade 11.250 kroner (excl. glasskader). Det er en stigning på 3,1 procent sammenlignet med 2014, hvilket i høj grad skyldes forhøjelsen af reparationsgrænsen. De seneste år har forsikringsselskaberne presset værkstederne til det yderste ved at kræve store rabatter for at fastholde samarbejdet, og på den måde holdt gennemsnitsskaden nede, og vi ser, at hvis værkstederne ikke er villige til at blive fordelsværksted, vil forsikringsselskaberne ikke bruge det pågældende værksted, siger vicedirektør i AutoBranchen Danmark, Mads Engberg.
Hvis man medtager glasskader, er gennemsnitsskaden steget sammenlignet med 2014. En forklaring bag forskellen er, at mange forsikringsselskaber er begyndt at tilbyde billige glasreparationer.
Reparationsgrænsen
- Antallet af totalskader falder markant i de to år, hvor reparationsgrænsen har ligget på 75 procent. Det viser helt tydeligt, hvor meget det betyder for branchen, at reparationsgrænsen nu er sat ned igen, for vi må forvente, at de her 4000 skader forsvinder ud af værkstederne igen, siger Mads Engberg.
I 2015 blev 23.424 person- og varebiler erklæret totalskadet, hvilket svarer til et lille fald sammenlignet med 2014 og et fald på 13 procent sammenlignet med 2013, hvor reparationsgrænsen var 65 procent.