Mekonomen får digitale kunder via autobutler.dk
I et overraskende digitalt samarbejde går Mekonomen nu sammen med Autobutler for at drive mere trafik og omsætning til Mekonomen Autoteknik og MekoPartner.
Værkstedsportalens adm. direktør Christian Legêne lægger dog vægt på, at aftalen ikke ændrer på autobutler.dk’s planer om, at arbejde med flere af branchens værkstedskæder og grossister for at skabe frit valg til gavn for alle led i værdikæden.
- Efter at vi sidste år kom med skrappere kvalitetskrav og obligatoriske FDM-stikprøver for de medvirkende værksteder, har vi mødt stigende interesse fra de større danske værkstedskæder om at blive godkendt som Autobutler-partner. Vi hjælper digitale kunder med frit værkstedsvalg og ser nu at bilejerne efterspørger kædekoncepter som et godt og trygt alternativ til de autoriserede værksteder, udtaler han.
Er gået forrest
Bilejerne hos autobutler.dk bedømmer de medvirkende værksteder umiddelbart efter en gennemført opgave - her viser værkstedsportalens data, at de Mekonomen-værksteder der i dag er med hos portalen får gode bedømmelser. Blandt de 100 bedst bedømte værksteder i 2016 er der således 15, som er en del af Mekonomens værkstedskoncept, oplyser Legêne.
- Mekonomen arbejder lige som os for at levere den gode værkstedsoplevelse med fokus på kvalitet, og vi har ikke oplevet nævneværdige anmærkninger, når de gennemførte Mekonomen-jobs er blevet stikprøvekontrolleret hos FDM, siger Christian Legêne.
Hos Mekonomen Danmark kommenterer adm. direktør Christer Blohm:
- Autobutler.dk har vist sin berettigelse og er gået forrest i en digitalisering af branchen. Med målet om at udbygge kendskabet yderligere til Mekonomen Autoteknik blandt de danske bilejere, vil vi med samarbejdet tilføre vores værksteder konkret merværdi i forhold til flere nye kunder og øget omsætning.
Digital omfavnelse
Det bliver stadigt mere almindeligt for bilejerne at gå på nettet, når de skal have bilen på værksted. Især det sidste år har autobutler.dk oplevet en kraftig tilgang af kunder, og Legêne understreger, at portalen først og fremmest ønsker at være et opsamlingspunkt for alle dem, der bruger nettet, når de skal købe en vare eller bestille en serviceydelse som et værkstedsbesøg.
- Danskerne har omfavnet de nye digitale muligheder, der gør det til en tryg oplevelse at køre på værksted. Værkstederne er derfor nødt til at være tilgængelige på nettet, hvis de vil findes af bilejerne. Vi rækker derfor hånden ud til landets kæder og reservedelsgrossister om at skabe en samlet kundeløsning, der øger værkstedernes tilgang af digitale kunder, udtaler han.
Prøvede at stoppe butleren
Det nye samarbejde mellem autobutler.dk og Mekonomen kommer ellers kun få år efter, at blandt andre Mekonomen var meget aktiv for at få stoppet autobutler.dk. En sag der efterfølgende endte med, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kritiserede en række kæder for at overtræde konkurrenceloven.
- Vi er derfor stolte over, at det nu er lykkedes os at gå sammen i et seriøst partnerskab, hvor Mekonomens værksteder samlet kommer med på autobutler.dk, tilføjer autobutlers pr-chef Jan Sturm og tilføjer:
- Vi opfatter det, som at de danske værkstedskæder nu endelig har set, at fremtidens værkstedskunder kommer via nettet - og vi ser derfor aftalen som den første store kædeaftale, der på sigt gør det muligt for samtlige danske værksteder at være med på autobutler.dk.
Lasingoo droppet
Den nye alliance mellem autobutler.dk og Mekonomen kan også undre, idet Mekonomen for et år siden på det store kickoff møde i København plæderede for den svenske værkstedsportal, www.Lasingoo.se , som et alternativ til Autobutler. Dengang blev Lasingoo omtalt som et site, som branchen ikke skal tjene penge på, og som ville blive lanceret i Danmark i efteråret 2015. Portalen har i dag 1900 svenske værksteder tilknyttet.
Men Lasingoo i Danmark er åbenbart opgivet.
Til Motor-magasinet siger Christer Blohm:
- Vi har vurderet, at Autobutler er det mest egnede alternativ til det danske marked. Med dette unikke samarbejde giver vi vores egne værksteder en stor mulighed og øger trafikken til værkstederne af primært nye kunder.