23948sdkhjf

Så farlige kan slidte sommerdæk være

Det er vigtigt at holde øje med profildybden, når millioner af biler snart skal får sommerdæk på, påpeger dækrforeningen.
SLITAGE I de her uger skifter tusindevis af bilejere vinterdækkene ud med sommergummien. Men inden man føler sig alt for tryg ved at køre rundt på dæk, der er designet til sommervejr, så bør man undersøge profildybden.

Som lovgivningen er i dag, kræves der minimum en profildybde på 1,6 millimeter for dæk i Danmark. Men nu stiller Dækimportforeningen sig noget skeptisk over for det lovkrav, og det bygger foreningen blandt andet på en række test udført i Tyskland, nærmere bestemt TÜV SÜD.

TÜV SÜD testede tre ens dæktyper med profildybderne (A) 7,5 mm, (B) 4,4 mm og (C) 2,6 mm profildybde. Dæk (A) svarer til et nyt dæk, dæk (B) til et halvt nedslidt dæk, mens dæk (C) er klart under den af Dækimportørforeningen anbefalede slidgrænse på 3,0 mm, men dog stadig endnu en hel millimeter fra at bryde mindste lovlige profildybde på 1,6 mm.

De tre ens dæk (Dunlop Sport Maxx RT i størrelsen 225/40 R 18) blev testet på tre ens biler (VW Golf GTI). Resultaterne var ganske entydige: På våd vej performede det nye dæk klart bedre end de to slidte dæk, og endda meget bedre end det næsten nedslidte dæk. På tør vej var det næsten nedslidte dæk ubetydeligt bedre end det slidte dæk og det nye dæk. Testresultaterne kan du se i bokse til højre.
Testresultater:

Dæk (A), 7,5 mm profildybde
Dæk (B), 4,4 mm profildybde
Dæk (C), 2,6 mm profildybde

Bremsning på våd vej fra 80-20 km/t 28,6 meter 30,6 meter 33,2 meter

Øget bremselængde (i forhold til bedste) Bedste +7,0 % +16,1 %
Bremsning på tør vej fra 100-0 km/t 36,8 meter 36,3 meter 35,8 meter

Øget bremselængde (i forhold til bedste) +2,8 % +1,4 % Bedste

Akvaplaning ved ligeudkørsel, vanddybde 7 mm,
kritisk hastighed 79,7 km/t 71,1 km/t 67,9 km/t

Mindsket sikkerhedshastighed
(i forhold til bedste) Bedste -10,8 % -14,8 %


For Kenneth Saust, der er formand for Dækimportørforeningen taler det sit tydelig sprog:
- Uafhængige dæktest viser, at når et dæk slides ned under 3 mm profildybde, har det markant ringere bremseegenskaber på våd vej end nye dæk, og det slidte dæk akvaplaner desuden ved langt lavere hastighed. Der er for eksempel enorm forskel på, om et dæk akvaplaner ved 80 km/t eller allerede ved hastigheder under 70 km/t. Det kan blive simpelt hen være kritisk i kraftigt regnvejr, fortæller Kenneth Saust.
Han tilføjer dertil:
- Er der mindre end 3 mm profildybde tilbage, kan man risikere at løbe tør for dækmønster i løbet af et par måneder, for eksempel på en længere sommerferietur. Ved at skifte straks, sparer man et nyt dækskifte henover sommeren og opnår desuden en mere sikker kørsel på våd vej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11