Minister til kamp mod bilspild (opdateret)
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) lægger op til, at reparationspriser kan gøres op i brugte dele. Artiklen er opdateret med nye oplysninger.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) ses her sammen med blandt andre formanden for Dansk Bilbrancheråd, Henrik Pedersen, og den totalskadede Citroen C1.
På værkstedet stod opstillet en skadet rød Citroën C1, der kan repareres for bare 10.000 kr. Den har nogle år på bagen men vil snildt kunne køre 80.000-100.000 km. mere. Alligevel skal den og mange andre trafikskadede biler skrottes, fordi reparationen koster mere end 65 procent af bilens handelsværdi inden skaden.
Ministeren afviste på mødet at fjerne eller hæve reparationsgrænsen. Men han sendte alligevel et vigtigt signal, siger Lars Magnus Christensen, sekretær for Håndværksrådets autoudvalg.
- Det giver et langt mere reelt billede af en reparations pris, hvis prisen kan gøres op i brugte dele og ikke som i dag kun nye dele. Ministeren pegede på, at han er villig til at undersøge, om priserne på reparation af skadede biler også skal kunne gøres op i brugte dele og det åbner nogle muligheder for at bremse bilspildet og dermed redde job i autobranchen, siger Lars Magnus Christensen.
Frank Elkjær Biler er medlem af Håndværksrådet via Dansk Bilbrancheråd, som er brancheorganisation for autoværksteder i Danmark.
Præcisering
Som en læser gør opmærksom på i kommentarfeltet, er det korrekt, at der eksisterer en bagatelgrænse, som betyder, at også en Citroen C1 kan repareres for de pågældende 10.000 kroner uden at komme i konflikt med reparationsgrænsen.
Håndværksrådet, som står bag oplysningen, erkender, at eksemplet er misvisende og gør samtidig opmærksom på, at der yderligere foreligger den misforståelse, at reparationen af den pågældende bil løber sig op et sted mellem 40.000 og 60.000 kroner.
Motor-magasinet beklager misforståelsen.