23948sdkhjf

Data-specialist flyder ud over grænserne

Hella Gutmann Solutions oplever voldsom vækst og udvider i Norden samt Rumænien. Især nyt radar- og kamera-kalibreringsværktøj er årsagen.
STRATEGI Det er svært at få armene ned hos Hella Gutmann Solutions i Viborg. Og tallene taler deres tydelige sprog. Med 18-23 procent vækst årligt har virksomheden oplevet en vækst på 150 procent siden 2012. Resultatet i år forventes at bliver dobbelt så godt som sidste år og bedre end nogensinde for de 64 medarbejdere – en tredobling i antal på 10 år.

En stor del af væksten skyldes ikke mindst nye kundesegmenter, specielt i rudebranchen, hvor virksomheden har oplevet stor efterspørgsel efter det vigtige nye radar- og kamera-kalibreringsværktøj, CSC. Også øvrige testere og dataprodukterne er i fremgang. En afdeling er lige åbnet i Finland, og en svensk ventes inden årets udgang for at kunne være tættere på servicering af kunder og partnere. Og så er en del af de mere simple ren-tegningsopgaver af manualer og let data-produktion for få dage siden lagt ud til et kompetent udviklingscenter i prisbillige Rumænien, nærmere betegnet byen Timisoara, hvor også Bosch og øvrige udviklings-producenter er aktive. Dette for at øge kapaciteten til det mere krævende udviklingsarbejde i Viborg. De danske data-teknikere skal hver især kunne bruge den rumænske afdeling som en forlænget arm, støttet af en mangeårig herboende rumæner, der er ansat som teknisk tegner i Viborg.

- Vi plejer at være jysk beskedne, men nu er vi altså så mega stolte over vores resultater, at vi gerne vil dele vores glæde med resten af autobranchen. Vi har desuden kigget lidt på vores egen rolle og vil gerne fortælle, at vi vil distancere os ved at være dem, der tager sig af det mere komplicerede, hvor andre stopper, siger adm. direktør Lars Bertz Thomsen. Han bebuder en snarlig ny guide til mekanikere, der vil være mere intuitiv end nogensinde tidligere set. Nyskabelsen bliver fremlagt på FTZ-messen i efteråret. Hella Gutmann Solutions produkter og dataløsninger bliver, ifølge direktøren, benyttet af halvdelen af de danske værksteder i et marked, hvor også virksomheder som Autodata, Alldata og Haynes Pro opererer.

Famler med krav

Ønsket om at vokse i Norden skyldes især efterspørgslen efter Hella Gutmanns nye radar- og kamera-kalibreringsudstyr, der er yderst vigtigt i forhold til det stadig større antal nødbremsesystemer, vognbane-assistenter, adaptive fartpiloter og anden måleelektronik i nutidens biler. Især Norge og Sverige har strammere krav på området, oplyser Michael Pedersen, direktør med ansvar for softwareudvikling og data.

- Norge og Sverige har en anden kultur for uddannelse i rudearbejde og klarer mange rudeskift på værksteder, på grund af sin geografi. Det er vigtigt, da kalibrering kræver et vandret og fladt 0-niveau. Det kan jo få fatale konsekvenser, hvis et kamera eller en radar er justeret bare en halv grad forkert – det bliver til mange fejl-meter med udmåling på 300 meters afstand. Her fornemmer vi, at Færdselsstyrelsen i Danmark stadig famler lidt hvad angår krav, siger Michael Pedersen. Hella Gutmann Solutions samarbejder med alle de førende grossister i Norden og rudefirmaer som Ryds Glas i Sverige, Bilglasgruppen i Sverige og Belron International som paraply for blandt andet Carglass.

Trecifret millionmål

Distributionen i Sverige af hardware sker med den mangeårige Hella-distributør, og udvidelsen i nabolandet bliver officielt til september, ligesom svensk sprog til testerne vil være klar næste år.

Motor-magasinet kunne for nylig skrive, at Hella Gutmann Solutions kundestyringssystemer FTZ+ og TWM overdrages til FTZ fra 1. juni. Dette sker også i Hella Gutmann-strategien om at kunne holde fokus på sit data- og tester-arbejde.

- Vores mål i 2020 er at nå en trecifret million-omsætning, siger Lars Bertz Thomsen, uden at kunne røbe den nuværende i det Hella-børsnoterede datterselskab.

Her er alle udfordringerne
1: Selvkørende biler: Hella Gutmann Solutions føler sig godt forberedt på udviklingen af førerassistent-systemer.
2: Forureningskrav: Bilfabrikkerne presses ud i et utal af motorvarianter med stor kompleksitet omkring kombineret el-drift og downsizing, som der skal skabes diagnose-data for.
3: Mange bilmodeller: En fordobling af reparationsdata på 10 år.
4: Elektroniske servicebøger: Stiller stigende krav til værkstederne om at bruge tid på forskellige dokumentations-portaler. HGS håber på en fælles standard men føler, bilfabrikkerne obstruerer.

Med i ny EU-lobbygruppe
Det bliver ikke lettere at være frit værksted hvad angår krav til uddannelse og adgang til tekniske data. Hella Gutmann Solutions (HGS) hotline oplever et stigende antal forespørgsler om fejlsøgning. For at sikre det frie markeds indblik i især reparationsvejledninger var HGS derfor 21. januar i år medstifter af lobbygruppen ADPA (Automotive Data Publishers Association) i Bruxelles sammen med virksomheder som konkurrenten Audodata, Robert Bosch, Tecdoc og Sator Holding. Gruppen var, ifølge HGS, en ”øjenåbner” for EU-kommissionen, der ikke kendte til markedets frie data-virksomheder. En rapport om markedssituationen er på vej omkring Euro 5-kravenes indvirkning.








Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11