23948sdkhjf

Skal autobranchen flage ud?

Vejen til bedre bundlinje for branchens virksomheder er en øget Internationalisering.
OUTSOURCING Danske virksomheder har i århundreder deltaget i den internationale arbejdsdeling. Virksomhederne har draget fordel af deres komparative fordele på tværs af markeder og landegrænser. De har købt, solgt og produceret råvarer, industriprodukter og serviceydelser der, hvor det bedst kunne betale sig. Det har gjort de danske virksomheder, danskerne og Danmark rigere.

Danske virksomheder har stigende fokus på specialisering og outsourcing, og kun i få brancher deltager man ikke i den internationale arbejdsdeling. Det gælder eksempelvis for brancher, hvis ydelser enten ikke er udsat for konkurrence, hvor produktionen pr. natur ikke kan flyttes eller hvor produktionen er stærkt automatiseret. Generelt tilsiger et kommercielt tankesæt og ræsonnement, at flytbare arbejdsprocesser bør lægges ud til underleverandører, hvis disse kan producere billigere og bedre, end man selv er i stand til.

Outsourcing betyder ikke pr. definition, at produktion flyttes til udlandet, men blot at man koncentrerer sig om det, som man selv er bedst til og lader andre om resten. For mange danske virksomheder giver det dog god økonomisk mening, at dele af deres produktion lægges udenlands. Hæderkronede danske institutioner som Dansk Industri og den royale danske udenrigstjeneste arbejder målrettet på at gøre danske virksomheder mere internationale. De arbejder for at gøre de danske virksomheder, danskerne og Danmark rigere.

Lav arbejdsløshed, høj velstand

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd konkluderede i en rapport fra 2002, at outsourcing og international arbejdsdeling er en fordel for danskerne, som hver dag køber produkter og serviceydelser, der er produceret uden for Danmark af virksomheder, som kan producere disse produkter og serviceydelser bedre og billigere, end vi selv kan i Danmark.

Vi behøver ikke at frygte for vores arbejdspladser i Danmark. Danske virksomheder er omstillingsparate, og arbejdsmarkedet er super fleksibelt. Dygtige og veluddannede ressourcer finder derhen, hvor de har den største værdi. Trods danske virksomheders stigende internationalisering er arbejdsløsheden i Danmark historisk lav og velstanden historisk høj. Det kan vi netop takke danske virksomheders deltagelse i den internationale arbejdsdeling for.

Den danske autobranche er dog hidtil blevet forbigået i internationaliseringsprocessen. Autobranchen er blandt de sidste brancher i Danmark, som endnu ikke drager fordel af de mange muligheder, der ligger i internationalisering. Hvis det for danske bilister kan betale sig at køre syd for den danske grænse for at få serviceret og repareret deres biler, så indikerer det, at der også kunne være muligheder for, at danske virksomheder i autobranchen med fordel selv kunne lægge nogle af deres arbejdsprocesser syd for grænsen.

Når det kommer til outsourcing og internationalisering, så griber vi i den danske autobranche endnu ikke de mange muligheder som byder sig til udenlands. I andre sammenhænge lader vi ikke en god forretningsmulighed gå vores næser forbi.

Og man skal ikke bevæge sig langt fra Danmark. I Polen betaler bilejerne cirka 250 kroner for en værkstedstime på et førsteklasses autoriseret mærkeværksted. Det alene er i underkanten af et dansk værksteds lønomkostning pr. arbejdstime! Der skal blot en smule hovedregning til for at gennemskue, at det kunne give god økonomisk mening for mange danske virksomheder i autobranchen selv at flytte nogle af deres større reparationer udenlands.

Overlevelse og bedre bundlinje

I dag, hvor den danske autobranche står over for nogle kolossale udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft til den rette pris og generelt stigende omkostninger, bliver det stadig mere presserende at afsøge nye måder, hvorpå man kan gøre sin forretning rentabel. Og så er det vist ingen hemmelighed, at der i krogene tales om, at mange danske værksteder i dag taber penge på deres skadesarbejde.

Hvis virksomhederne i den danske autobranche begyndte at deltage i den internationale arbejdsdeling, så ville det gøre virksomhederne, danskerne og Danmark rigere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109