Man kommer langt med prisstærk tester
Texa NanoDiag basis med IDC-4-software hører til blandt de billigste diagnosetestere på markedet. Dog halter den afprøvede model i forhold til softwareopdateringer og hurtighed. Alligevel får man en del for pengene.
Fysisk stor er NanoDiag ikke, og den vejer da også kun 32 gram. Stikket er integreret, men kræves der et specielt mærkespecifikt kabel, kan det tilkøbes. NanoDiag er Windowsbaseret, og fungerer på PC med alle styresystemer fra XP og frem.
Med og uden AutoFrontal
Har værkstedet et abonnement på AutoFrontal, finder man frem til den aktuelle bil via nummerpladen. Hvis ikke man har det, kan bilen søges i Texa via mærke, model og motor som på alle andre testere. Som noget nyt kan man også vælge bil via stelnummer eller motorkode. NanoDiag ikke har en egentlig søgefunktion til at vælge bil og model automatisk, men når bilen er valgt, har man Scannerfunktion TGS3, som kan scanne alle bilens systemer.
Søges der via AutoFrontal på bilens registreringsnummer, får man på få øjeblikke den aktuelle bil uden at skulle taste andet ind. En praktisk detalje er, at man kan tilvælge et kort forlængerkabel med indbygget LED lys til NanoDiag testeren, som gør det lettere at få testeren korrekt placeret i bilens diagnosestik. Og skulle man ikke lige vide hvor bilens EOBD stik befinder sig, kan man søge hjælp på PC skærmen, hvor en lille video guider.
Let menu
Fra der klikkes der på Autodiagnose, til der er kontakt med bilens diagnosesystem, går der forholdsvis kort tid. Er der lutter flueben inde i de grønne knapper, er alt som det skal være. Rød knap med et kryds betyder, at testeren ikke kan komme i kontakt med den pågældende enhed eller så betyder det, at det søgte udstyr slet ikke findes i den pågældende bil. Gul knap med et udråbstegn indikerer, at der er kontakt til den pågældende enhed, og der er lagret én eller flere fejlkoder.
Flere muligheder
Er der behov for at se nøjere på en bestemt enheds funktioner, giver systemet mulighed for at vælge parametre til og fra. Vælges der til, kan de indsættes under menupunktet Favoritter, og det giver større overskuelighed. Har man mistanke til eksempelvis en dyse eller måske en bestemt føler, er der mulighed for at sætte NanoDiag til at optage parametrene under kørsel. Her vil eksempelvis udsættere vise sig, og her vil de maksimale og mindste værdier også fremgå i tydelige grafer.
Kodning og nulstilling
Med NanoDiag er det ikke kun muligt at teste, for man har også mulighed for at kode og initialisere. Her er der forskellige muligheder for kodning og nulstilling elektriske komponenter som eksempelvis additiv-nulstillingen på PSA-gruppens dieselbiler. Regenerering af partikelfiltre på dieselbiler, kalibrering af automatgearkasse og EGR-initialisering. Vi satte pris på, at kodningen af komponenter kommer frem på skærmen i en overskuelig oversigt, så man på et tidligt stadie ved, hvilke muligheder man har. Man finder også let frem til funktioner som frikobling af parkeringsbremser og nulstilling af service.
Meget for pengene
Den testede software var version 60, og NanoDiag kan alt det man kan forvente, og den kan oven i købet mere, end hvad man kan forvente af en dignosetester i den prisklasse. Prismæssigt lander denne tester på omkring 10.900 kroner, men man får dog ikke alt, da man ikke kan forvente ’tre retter mad’ til den pris. Derfor må man undvære softwareopdatering, hurtighed, et stødsikkert hus, Pass-trough og endelig er der ikke mulighed for at koble et eksternt spændingskabel til. Derfor ender vi på fire stjerner.