23948sdkhjf

Ford går urinvejen for renere dieselbiler

Også Ford hopper nu på katalysator-teknologien SCR, som især strammere lovgivning presser producenterne til at vælge.
KATALYSATOR Flere bilproducenterne føler sig nødsaget til at gøre en ekstraindsats for at fjerne skadelige NOx fra bilernes udstødningsgasser. Nu skifter også Ford til selektiv katalytisk reduktion (SCR), som Volkswagen og den franske PSA Group også har gjort. Den katalysatoriske proces bygger på urinstof, og Ford har planer om at bruge SCR på producentens nye 2.0 liters EcoBlue dieselmotor til at starte med. Det betyder, Ford skifter den udbredte Lean NOx udskillelsesteknologi (LNT) ud med SCR, der af Teknologisk Institut i Danmark beskrives som en suveræn teknologi til at fjerne NOx. Dog er ulempen, at katalysatoren med SCR skal tilsættes ammoniak for at nedbryde NOx’en. SCR-teknologien kombineres med påfyldningsvæsken AdBlue, der dog sammenlagt gør det dyrere for bilisten.

Flere værkstedsbesøg
Men hvis flere bilproducenter som Ford og Volkswagen beslutter sig for at indføre SCR-teknologien kombineret med AdBlue i flere motoropsætninger, vil det ifølge Teknologisk Institut betyder flere værkstedsbesøg, mens det for forbrugerne kommer til at betyde en merudgift til det relativt dyre AdBlue-væske, som ifølge Kim Winther, der er seniorkonsulent på Teknologisk Institut, betyder det:

- Til lastbiler koster dette seks kroner per liter, men til personbiler vil det være væsentligt dyrere, omkring 30-40 kroner per liter, hvis man får det genopfyldt på et værksted, påpeger Kim Winther. Han kan dog ikke sige præcist, hvor ofte en VW-ejer skal have hældt AdBlue på systemet, men at det burde være noget lignende olieskifteintervallet, således at de to ting kan klares samtidig. Forbruget afhænger af kørestilen og motorens kalibrering samt hvor meget NOx, der skal reduceres, men 1-2 liter AdBlue per 1000 kilometer er realistisk, har Kim Winther tidligere fortalt Motor-magasinet.

Og det er kun et spørgsmål om tid, før alle producenter føler sig tvunget til at følge trop:

- Det er ikke længere et spørgsmål hvorvidt, om man gør det, men hvornår. Alle andre er nødt til at gøre det samme, og det er velkendt, at SCR er den ultimative løsning. Og strammes Euro 7 til amerikanske normer, så er løbet kørt for alle andre typer end SCR, fastslår Kim Winther, som dog undrer sig over, hvorfor Volkswagen ikke implementerede SCR langt bredere i første omgang, forklarede Kim Winther i efteråret.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094