23948sdkhjf

Danskerne klar til bilkøb på nettet

Hver fjerde dansker vil gerne købe en fabriksny bil på internettet, viser ny YouGov-undersøgelse.
KLIK Danskernes shopping foregår i stigende grad på nettet, og nu er det ikke kun bøger, tøj og rejser, vi er klar til at putte i den digitale indkøbskurv. Turen er nemlig kommet til bilkøbet, som for mange danskere er den næststørste købsbeslutning i livet – kun overgået af boligkøbet.

I en ny YouGov-undersøgelse lavet på vegne af onlineportalen AutoOffer er danskerne blevet spurgt om deres forhold til bilkøb. Her svarer hver fjerde (25 pct.) ja eller måske til spørgsmålet om, hvorvidt de kunne finde på at købe en fabriksny bil på internettet. Undersøgelsen viser dog også fortsat stor skepsis mod at købe biler på nettet, idet 69 procent svarer nej til at købe en fabriksny bil på internettet.

Ifølge AutoOffer ses svarene som et udtryk for, at digitaliseringen endelig har ramt bilbranchen:

- Alle brancher bliver i disse år digitaliseret, og nu er det langt om længe blevet bilbranchens tur. Og det tyder på, at forbrugerne har fået øjnene op for de digitale fordele. Dette ser vi også i Tyskland, hvor 10 procent af alle fabriksnye biler sidste år blev solgt på internettet. siger Søren Malmskov, der er CEO i AutoOffer.

Som at købe tøj

Klaus Æ. Mogensen, der er fremtidsforsker fra Institut for Fremtidsforskning, mener, at køb af fabriksnye biler på internettet er en tendens, som kun vil vokse i fremtiden. Det skyldes blandt andet, at biler er en standardvare:

- Forbrugerne er ikke afhængige af at købe en vare som en ny bil, der hvor de prøver den. Jeg tror derfor, at køb af biler bliver som at købe et par nye bukser: Du prøver dem i butikken, men går på internettet for at finde den bedste pris. Det betyder selvfølgelig også, at nogle af de fysiske bilforhandlere på længere sigt vil blive omdannet til rene showrooms, forklarer Klaus Æ. Mogensen.

AutoOffer mærker tydeligt den stigende interesse for online bilkøb og har i løbet af det sidste kvartal oplevet en tredobling af webtrafikken og en firdobling af salget. Onlinevirksomheden spår, at hver femte fabriksnye bil i fremtiden vil blive handlet online.

- Det er vores mål at stå for 20 procent af det private bilsalg i Danmark om tre år. Og hvis udviklingen fortsætter sådan, som det ser ud i dag, så er vi allerede godt på vej, slutter Søren Malmskov. bauer
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205