127 værksteder klar til at udbedre dieselskandale
Skandinavisk Motor Co. har fået godkendt handlingsplan, der medfører, at de over 90.000 biler med snyde-software tvangsindkaldes på værksted.
De berørte motorer er 1.2 TDI, 1.6 TDI, og 2.0 TDI, som sidder i henholdsvis 8208, 37150 og 47617 dieselbiler fra VW-koncernen – heraf 52.915 fra VW, 20.491 fra Audi, 13.230 fra Skoda og 6339 fra Seat.
Færdselsstyrelsen har godkendt handlingsplanen fra Skandinavisk Motor Co. som har inddelt de berørte modeller i mærker og modeller i 14 grupper, som bliver testet og godkendt enkeltvis. De specifikke softwareversioner vil blive frigivet afhængig af bilernes motorstyreenhed og software-generation. Software frigives først, når det godkendendes lands myndighed har godkendt den.
Biler fra hver enkelt gruppe testes i henhold til typegodkendelseskravene for luftforurening herunder NOx, men også for støj, moment, effekt og brændstofforbrug/CO2-udledning. De berørte motorer er 1.2 TDI, 1.6 TDI, og 2.0 TDI, som sidder i henholdsvis 8208, 37.150 og 47.617 dieselbiler fra VW-koncernen – heraf 52.915 fra VW, 20.491 fra Audi, 13.230 fra Skoda og 6339 fra Seat.
Skandinavisk Motor Co. forventer, at operationen vil vare 12 måneder.
Det bliver først ejere af Audi A4, A5, A6 og Q5, der bliver indkaldt i form af en skrivelse. Der er tale om en tvangsindkaldelse, og reagerer bilejerne ikke på indkaldelsen inden for seks måneder, afsendes en rykker med endnu en seks måneders frist. Fortsat udeblivelse medfører, at bilen ikke kan godkendes ved syn.
Skandinavisk Motor Co. oplyser, at de tyske myndigheder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) efterfølgende foretager en række test af bilerne i Tyskland, der skal sikre, at der ikke er sket ændringer, eller findes utilladelige parametre i bilernes motorstyring, som kan genkende en testsituation og derved optimere NOx værdierne under test (NEDC). KBA anvender i den forbindelse de nyeste metoder, hvor der anvendes Portable Emissions Measurement System (PEMS), og hvor der bl.a. måles efter den nye Real Driving Emissions (RDE) testprocedure. De 14 grupper skal efterfølgende godkendes individuelt af KBA samt andre kompetente EU-myndigheder.
Service og teknik
Problemerne med de berørte motorer løses p følgende måde:
• 1,2 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering. Der skal ikke foretages yderligere konstruktive ændringer eller tilpasninger.
• 1,6 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering samt montering af en ”strømningstransformator-/ensretter”. Det er en anordning med udformning som et net, der placeres i motorens indsugning. Dens indretning og konstruktion medfører, at turbulens i den indsugede luft reduceres, hvormed luftmassemålerens målenøjagtighed forbedres. Dermed kan motorstyringen modtage mere præcise informationer om den målte luftmasse, som er en vigtig parameter for en optimal forbrænding.
• 2,0 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering. Der skal ikke foretages yderligere konstruktive ændringer eller tilpasninger.
Antal servicepartnere
Den danske organisation består pt af følgende antal servicepartnere/værksteder:
• Volkswagen: 77
• Audi: 26
• SKODA; 71
• SEAT: 43
Problemerne med de berørte motorer løses p følgende måde:
• 1,2 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering. Der skal ikke foretages yderligere konstruktive ændringer eller tilpasninger.
• 1,6 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering samt montering af en ”strømningstransformator-/ensretter”. Det er en anordning med udformning som et net, der placeres i motorens indsugning. Dens indretning og konstruktion medfører, at turbulens i den indsugede luft reduceres, hvormed luftmassemålerens målenøjagtighed forbedres. Dermed kan motorstyringen modtage mere præcise informationer om den målte luftmasse, som er en vigtig parameter for en optimal forbrænding.
• 2,0 TDI. Den tekniske løsning består i en softwareopdatering. Der skal ikke foretages yderligere konstruktive ændringer eller tilpasninger.
Antal servicepartnere
Den danske organisation består pt af følgende antal servicepartnere/værksteder:
• Volkswagen: 77
• Audi: 26
• SKODA; 71
• SEAT: 43
Ingen mangel på testudstyr
Skandinavisk Motor Co. oplyser, at mængden af diagnoseudstyr varierer hos den enkelte servicepartner. Små værksteder kan have få ”testere”, hvorimod der på store værksteder kan være diagnoseudstyr til hver tekniker/mekaniker.
- Vi forventer, at mængden af diagnose udstyr til rådighed er tilstrækkelig til afvikling af aktionen på de fire mærker og tre motorstørrelser, særligt med henvisning til, at aktionerne igangsættes forskudt. I perioderne efter aktionernes start, hvor der må formodes at kunne konstateres spidsbelastning, anbefales værkstederne at allokere de nødvendige ressourcer, således en eller flere teknikere/mekanikere friholdes fra indskrevet arbejde, hvormed de kan stå til rådighed for bilejere der henvender sig med ønsket om at få aktionen udført så hurtigt som muligt, hedder det i handlingsplanen.
400 mekanikere uddannet
Der vil ske grundig information og specifik undervisning af relevant personale i organisationen, således aktionen kan afvikles med mindst mulig gene for bilejerne, fremgår det videre af handlingsplanen.
Volkswagen AG har udarbejdet uddannelsesmateriale til både teknisk og ikke teknisk personale. Det første materiale er allerede tilgængeligt som web-baseret information via Volkswagen TV. Yderligere uddannelsesmateriale vil blive frigivet løbende og vil blive implementeret på det danske marked. Der er i marts og april 2016 uddannet ca. 400 mekanikere samt service- og salgsrådgivere specifikt med henblik på kunne foretage optimal afvikling af denne tilbagekaldelse.
Den såkaldte Dieselgate eksploderede i september sidste år, da de amerikanske myndigheder afslørede, at dieselbiler fra VW havde installeret software, der kunne snyde de test, der skulle måle, hvor meget bilerne forurenede.