23948sdkhjf

Mitsubishis topchef tilbyder at gå af efter skandale

Japansk bilproducent har snydt med 625.000 bilers brændstoføkonomi, og topchef erklærer sig villig til at gå.
BRÆNDSTOF Den øverste leder af den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp vil træde tilbage efter en skandale om snyd med måling af bilproducentens køretøjer gennem 25 år.

- Mitsubishis præsident og produktionsdirektør, Tetsuro Aikawa, har tilbudt at træde tilbage fra sin post i forbindelse med et aktionærmøde 24. juni, fordi selskabet har skabt alvorlige problemer for både kunder og aktionærer, hedder det i en erklæring fra koncernen.

Mitsubishi, der er Japans sjettestørste bilproducent, indrømmede i april, at den har snydt med 625.000 bilers brændstofforbrug, så de ser ud til at bruge mindre benzin, end de reelt gør. De misvisende tal gælder kun modeller, der er solgt i det sydøstlige Asien.

Det fik selskabets markedsværdi til at falde omkring 40 procent - eller 21 milliarder kroner - i løbet af tre dage.

Snyderiet skal have stået på siden 1991. Det skal også være sket på minibiler, som Mitsubishi producerede i et samarbejde med Nissan.

Tidligere har Mitsubishi sagt, at de forkerte metoder "kun" er blevet brugt siden 2002.

Mitsubishi er ved at oprette en ekstern kommission, der skal undersøge skandalen.

Den vækker minder om en over 15 år gammel skandale, hvor Mitsubishi erkendte, at koncernen igennem 20 år havde skjult klager fra kunder. Den sag havde nær knækket bilproduktionen, der imidlertid blev hjulpet ud af krisen af andre selskaber i Mitsubishi-konglomeratet.

Imidlertid siger højtstående personer i andre Mitsubishi-selskaber, at de denne gang har svært ved at komme søsterselskabet til hjælp, da de selv står med økonomiske problemer.

Mitsubishi er en vigtig del af Japans historie igennem de seneste mange år. Det er en af de koncerner, der har været med til at opbygge det moderne Japan.

Også under Anden Verdenskrig var koncernen stor. Den producerede kampfly.

Efter krigen spredte Mitsubishi sig på en lang række områder. Konglomeratet laver som nævnt biler, men der er også blandt andet stålproduktion, byggeindustri og forsikringer.

Kilde: Ritzau/AFP

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25