23948sdkhjf

Gearkasse-nørder fejrer rund fødselsdag

BOS Transmissions i Karlslunde fylder 40 år. Markedet for reparation af gearkasser, som virksomheden bygger på, er dog markant ændret, og det stiller store krav.
JUBILÆUM Kim Jørgensen lægger ikke skjul på, at han er en del af autobranchen, hvor det er svært at finde og tiltrække kvalificeret mandskab, som er nørder i gearkasser. Motor-magasinet møder den daglige leder hos BOS Transmissions på gearkasse-virksomhedens adresse i Karlslunde uden for København. BOS Transmission kan 1. juni fejre sin 40-års fødselsdag med det oprindelige navn Brøndby Ombytnings Service, som Stiig Jørgensen grundlagde i 1976. I 2012 tog virksomheden navneforandring til BOS Tranmissions for at gøre gearkasse-eksperten mere international. Siden 1981 har BOS Transmissions ligget i et industrikvarter i Karlslunde og bygget sit virksomhed op om både manuelle og automatiske gearkasser samt convertere.

Men det at være specialist kan også være svært, især når det handler om at finde og tiltrække arbejdskraft.

- Vi vil gerne udvide med minimum et par mand til at tage sig af automatikgearkasser, der er et voksende marked i Danmark. Men fordi det at være specialist i gearkasser er en så snævert, så har vi svært ved at finde de rette. Hvis vi finder dem, er vi også selv nødt til at stå for oplæringen, hvilket kan tage alt mellem et halvt til halvandet år, fortæller Kim Jørgensen, der lige nu står i spidsen for virksomheden, da hans far, Stiig Jørgensen på grund af sygdom er gået ned i tid.

Kim Jørgensen henviser til, at man på visse fabrikker godt kan få den oplæring, det kræver, hvis man skal kunne håndtere de stadig mere tekniske gearkasser, som rammer markedet i de her år.

- En producent som ZF tilbyder kurser, men da det er både dyrt og ligger i udlandet, så det er desværre ikke en løsning, ret mange mekanikere benytter sig af. Derfor er vi nødt til at gøre det selv, fortæller BOS-lederen.

Mikrobiler og leasing presser
Som i flere andre dele af autobranchen, er den store bestanddel af mikrobiler en udfordring for BOS Transmissions. Kim Jørgensen erkender, at hvis man har købt en ny bil til et godt stykke under 100.000, er det svært at se en logik i, hvis man skal bruge over 20.000 kroner på at få udskiftet et repareret sin gearkasse i tilfældet af sammenbrud.

- Derfor ser vi stort set ingen biler i det segment. Vi håndterer typisk større biler, hvor gearkasserne også er opbygget med mere elektronik, siger Kim Jørgensen.

En anden udvikling, som også har en stor effekt på eftermarkedet, er leasing. For BOS Transmissions er leasing ikke nødvendigvis en god tendens.

- Vi kan godt mærke, at mange leasingselskaber nu har aftaler gennem forhandlerne og i mindre grad ude i eftermarkedet, hvor vi lever. Vi har også mistet Falck som kunde, fordi et stigende antal af Falcks biler er på en form for leasingkontrakt, hvor vi ikke umiddelbart kan komme til, fortæller Kim Jørgensen.

Mere synlig
Det betyder grundlæggende set, at færre kunder ifølge Kim Jørgensen har kendskab til de kompetencer, som BOS Transmissions ligger inde med – i hvert fald hvis man taler den yngre generation.

- Derfor kommer vi de næste år til at gøre mere ud af markedsføring for at opfriske vores navn og de særlige egenskaber, jeg mener, vi kan bidrage med på markedet for genbrug og renovering af gearkasser. For vi har i en del år levet på vores navn, men nu skal der en smule mere til, siger Kim Jørgensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109