Benzinselskaber vil fylde dansk halm i bilen allerede fra 2019
Der skal være halm i benzinen så hurtigt som muligt, lyder det fra en enig oliebranche, der vil overhale lovkrav.
Den danske oliebranche hilser derfor regeringens krav til iblanding af andengenerations bioætanol i benzinen velkomment, men vil gå skridtet videre og iblande bioætanol, allerede før det bliver et lovkrav i 2020.
- Det er en samlet branche, der står bag, når vi siger: Vi begynder at blande 2,5 procent andengenerations bioætanol fra halm i vores benzin allerede fra januar 2019, siger Peter Stigsgaard.
Billigste løsning
Med Energi- og olieforums hensigtserklæring, der i øjeblikket prøves hos konkurrencemyndighederne, understøtter oliebranchen et marked for andengenerations bioætanol.
En større produktion af andengenerations bioætanol er afgørende for, at EU-kravet om iblanding af avancerede biobrændstoffer i 2020 kan opfyldes. Ligesom andengenerations bioætanol er helt nødvendigt i den fortsatte grønne omstilling efter 2020 og frem mod 2030.
I Energifondens analyse ”Grøn Roadmap 2030” fra 2015 konkluderes det desuden, at ”iblanding af biobrændstoffer er den billigste vej til mindre udledning af drivhusgasser i den første del af perioden…frem mod 2030”.
- Ifølge MECs oplysninger vil meromkostningen ved andengenerations bioætanol være 2–3 øre pr. liter benzin. Det bliver konkurrencen i markedet, der afgør, hvordan det vil påvirke benzinpriserne, siger Peter Stigsgaard.
Allerede reduceret 15 procent
- Den teknologiske udvikling af bilerne, effektiviseringer og iblanding af biobrændstoffer har allerede reduceret CO2-udledningen fra transporten med 15 procent siden 2007, siger Peter Stigsgaard.
- Med regeringens krav om iblanding og benzinselskabernes initiativ skabes et marked for en produktion, så en sådan kan komme i gang på for eksempel Maarbjerg Energy Center (MEC). I EU alene skal der med de nuværende EU-krav til iblanding produceres tre milliarder liter andengenerations bioætanol i 2020, mens der i dag reelt ikke produceres noget af betydning i EU.