23948sdkhjf

Philips i LED-angreb på glødetråden

Der er helt nye LED standardiserede og godkendte pæretyper på vej, og inden længe vil der komme endnu flere.
STANDARD Motor-magasinet var inviteret til Lumileds Philips i byen Aachen i Tyskland for at se nærmere på den nyeste teknologi inden for pærer. Én af grundene er, at internettet bugner af LED pærer til bilerne, men fælles for stort set dem alle er, at de ikke er godkendt af nogen myndigheder og derfor ikke kan bruges legalt. Men der er dog enkelte, der er godkendt. Anders Grønbech, som er salgschef for Danmark og Island for Lumileds Philips, fortæller, at tendensen med hensyn til LED pærerne fra pærefabrikanternes side og setmagerne, altså dem der laver komplette lygtesæt, har hidtil gået på, at de var beregnet til at holde bilen ud, og derfor har pærerne ikke været udskiftelige. I praksis har erfaringerne dog vist, at LED lyskilder, i stil med al mulig anden elektronik, kan holde op med at fungere, og fejler blot én LED pære, er konsekvensen eksempelvis, at en komplet baglygte skal udskiftes.

Godkendt
- Det med lys og lyskilder er altid en fremadskridende udvikling, og hvad angår LED, så befinder vi os kun lige i den spæde startfase. Det er da også grunden til, at der til dato kun er et fåtal af de udskiftelige pærer, der er godkendt. Én af dem, der har fået det blå stempel, er stoplygtepæren kaldet LR4, men der er flere LED pærer på vej så som blink-, tåge- og kørelyspærer, fortæller Anders Grønbech.

Én funktion
- Den har en trebenet bajonetfatning, og den er lige til at montere som enhver anden konventionel pære. Nu er den klar, så nu er det op til setmagerne, at tage den til sig og finde anvendelse for den i bilernes baglygter. Indtil nu er det sådan med LED, at hver LED pære har én funktion, altså den kan kun afgive én lysstyrke. Så det vi kender fra de kombinerede to-polede pærer, der har både bag- og stoplys i én pære, gælder endnu ikke for de udskiftelige LED pærer, men de kommer måske engang i fremtiden, siger Anders Grønbech.

LED i gammel fatning
Pærer med LED og konventionelle fatninger, som vi kender fra de konventionelle pærer med glødetråde, er også på vej, fortæller Lumileds Philips salgschef for Norge og Sverige Martin Rapp. Han sidder også i Teknisk komite nummer 219 for lyskilder, hvor han sidder sammen med folk fra Volvo bil og Volvo lastbil, Scania og Svensk Bilprovning. Denne komite samarbejder med SIS, som er det svenske standardiseringsråd.

Længere ude i lyskeglen
- Den type pærer har dog længere udsigter, da det er pærer med en konventionel fatning. Dermed er de principielt ikke er nye, altså udover selve lyskilden, som her er erstattet af lysdioder. Alle nye pærer, og det gælder også LED pærerne med de konventionelle fatninger, skal igennem adskillige instanser og godkendes hvert sted, før de endeligt kan godkendes under UN ECE, som er en afdeling af De forenende Nationer. Typisk tager det et til halvandet år, før en given pære kan godkendes af de forskellige råd og nævn, inden pæren kan få den endelige godkendelse, fortæller Martin Rapp.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172