Drivein taksering og aftenhold
Værkstedet Autostreit i Herlev forsøger at udvikle sig, og det har givet vækst. 24. juni fejrer værkstedet 30 års jubilæum.
Foruden mekanisk værksted, karrosseri værksted og AC-afdeling tæller Autostreit også et service- og skadecenter, og det er især skadecentret som er vokset de sidste to år. Mens mekanisk værksted tæller otte medarbejdere, er skadecentret oppe på 8,5 medarbejdere, heraf seks svende.
Autostreit sikrede sig en Eurogarant certificering i 2012.
- Og det har virkelig hjulpet os - det har været en øjenåbner for forsikringsselskaberne, siger Johnny Streit, som har øget afdelingen med to svende.
- Vi kan mærke, at Eurogarant flytter noget. Men branchen har også trængt til et løft, hvor vi for eksempel nu har foto-dokumentation og øget kontrol, siger Johnny Streit, som med et reparationsnummer i forsi på kun nr. 348 har lavet skader i mere end 25 år og laver cirka 1000 skader om året.
Autostreit
Johnny og Jill Streit startede Autostreit i 1986 i en garage på Skinderskovvej i Herlev med køb, istandsættelse og salg af biler samt autotransport om natten. I 1987 overtog de tankstation og autoværksted på Gl. Klausdalsbrovej i Herlev fra familien Persson, som havde drevet virksomheden i over 30 år. I 1990 åbnede de en karrosseriafdeling, og i 2002 byggede parret en nyt og større autoværksted på den ”nye” Klausdalsbrovej - 500 meter væk - til alle bilmærker.
Johnny og Jill Streit startede Autostreit i 1986 i en garage på Skinderskovvej i Herlev med køb, istandsættelse og salg af biler samt autotransport om natten. I 1987 overtog de tankstation og autoværksted på Gl. Klausdalsbrovej i Herlev fra familien Persson, som havde drevet virksomheden i over 30 år. I 1990 åbnede de en karrosseriafdeling, og i 2002 byggede parret en nyt og større autoværksted på den ”nye” Klausdalsbrovej - 500 meter væk - til alle bilmærker.
Aftale med Codan
- Udbygningen hos os rummer tre dele: Først fik vi en henvisnings aftale med Codan i september 2014 inklusiv bilhenter ordning det sidste år. Anden del var et aftenhold til kl. 22 tre dage om ugen det sidste halve år. Og tredje del er, at vi vokser ud af huset her, hvis skaderne bliver ved at komme i den aktuelle mængde. Vi har vurderet nogle mulige lokaler andre steder i Herlev. Vi kommer dog aldrig til at forlade denne adresse - vi er superstolte af at være i Herlev, siger Johnny Streit, som har 37 konkurrenter i form af autoværksteder i Herlev.
Autostreit laver også biler for andre forsikringsselskaber, men ikke via en henvisningsaftale - de kommer selv. Til gengæld har han selv som værksted opsagt sine aftaler med Tryg og har sparet 50.000 kroner ved at skifte til et andet selskab.
Johnny Streit erkender, at presset på branchen fra forsikringsselskaberne om rabatter er stort, og at den atter nedsatte reparationsgrænse har øget gråzonen mellem brugte og originale dele, idet rabatterne tæller med i skadernes værdi.
Drivein taksering
Anderledes hos Autostreit er også værkstedets drivein-taksering kl. 7.30 til 22 ugens tre første dage. Det har sparet 1-2 dage med lånebilen, som værkstedet har samlet 20 af.
- Vi er jo nødt til hele tiden at effektivisere, bemærker Johnny Streit.
Et speciale hos Herlev-værkstedet er også, at man i flere år har tilbudt mekanisk arbejde samt service og vedligeholdelse for en række meget store virksomheder tæt på inklusiv det at hente og bringe bilerne. Det gælder selskaber som Tryg, Kommunedata, Topdanmark og Nets.
- Vi er nødt til at læne os op ad bilejernes magelighed, siger han.
Akademiker som værkfører
Omsætningen hos Autostreit, som tæller 20 medarbejdere, er steget med 18 procent fra 2015 til 2016.
- Men avancen er ikke fulgt med, erkender Johnny Streit og tilføjer:
- Vi har dog sorte tal og aldrig haft underskud.
Selv om Johnny Streit ser sig selv have endnu ti gode år i sig på Herlev-værkstedet, har han sat gang i en langsigtet plan om at gøre værkstedet selvkørende, idet ingen af parrets børn ønsker at overtage selskabet.
Hustruen Jill Streit, som har arbejdet på værkstedet i mange år, er således kommet på nedsat tid, da hun er blevet adm. direktør i faderen selskab, den kendte erhvervsmand Kai Dige Bach, som netop er fyldt 80 år og i øvrigt er nabo på adressen i Herlev.
Autostreit har således som et eksperiment netop ansat en akademiker med et flot cv - dog oprindeligt udlært mekaniker - som ny værkfører/værkstedschef til blandt andet at kvalificere tal, statistik og registrering i virksomheden. Herudover er man også ved at hente endnu en værkfører udefra, oplyser Johnny Streit.
Grønt værksted
- Værkstedet skal dog ikke være større, end at vi er én stor familie og kender hinanden på et personligt plan. Samtidig skal vi uddannelsesmæssigt være fremme i skoen. Det er en udfordring at have dygtig teknikere - det kræver kurser, online hotline og at vi følger med inden for testudstyr, siger han.
Det har værkstedet blandt andet gjort inden for avanceret udstyr til sporing/firehjulsudmåling, som også fremmede værksteder benytter sig af.
Autostreit har endvidere i flere år været medlem af Herlevs Grønne Erhvervsnetværk samt modtaget diplomet ”Grøn Auto”. Værkstedet har således eget solcelleanlæg og har senest skiftet lampeindsatser og lysstofrør.
- Vi prøver at gøre os grønnere, samtidig med at vi sparer penge, erklærer Johnny Streit.
Autostreit fejrer sit 30 års jubilæum fredag den 24. juni kl. 14-17 på Klausdalsbrovej 495 i Herlev med åbent hus, leverandør-udstilling, musik samt mad og drikke.