Få succes med Google-annoncering
Lad kunderne komme til dig, når de søger på Google for at finde et godt tilbud på det næste værkstedsbesøg.
Der er flere aktører på markedet for digitale annoncer. Min anbefaling er, at du koncentrer dig om den største og vigtigste spiller, Google, som har et gratis værktøj, Google AdWords.
Google AdWords
Googles reklameværktøj er frit tilgængelig for alle. Du opretter dig som kunde og betaler med kreditkort. Du bør ikke betale et reklamebureau eller en af de mange ”Google eksperter” for at annoncere, men kan selv styre det direkte fra Googles hjemmeside.
Fordelen ved Google Ad Words er, at du annoncerer på bestemte søgeord. Når en potentiel kunde søger på eksempelvis dækskifte, kan du blive den annoncør, som dukker op i tekstfeltet. Du betaler først, når kunden klikker på linket for at besøge din salgsside. Samtidig kan du skrue op og ned for din annoncering, afhængig af, hvor mange kunder du har i butikken eller på værkstedet.
Her er de væsentligste begreber du skal kunne, hvis du vil bruge Google AdWords.
Søgeord
Google har en auktion, hvor du byder på de søgeord, du gerne vil forbindes med. Jo flere, der byder på et søgeord, desto dyrere bliver det for dig. Du betaler for hvert klik (ofte op til 6-7 kroner eller mere). Det betyder at det for eksempel er dyrt at købe populære ord som ”dækskifte”, men det kan også koste penge at have alt for brede ord som eksempelvis ”bilværksted”. Du kommer populært sagt til at betale for en masse trafik, som ikke er relevant for din forretning.
Konvertering
I Google AdWords måler man på ”konverteringer”. Det vil sige, hvor mange af de klik, som du får, fører til et egentligt salg. I gennemsnit er konverteringsraten hos Google 2,7 procent på en tekstannonce. Hver gang du har betalt 100 personer for at klikke på et link til din hjemmeside, så bliver under tre af dem til egentlige kunder, som køber noget i din butik.
Hos autobutler.dk har vi skabt over tusinde specielle undersider som de enkelte reklameord linker hen til. Det betyder, at vi har en konverteringsrate som er ti gange højere end branchegennemsnittet.
Kan du lave målrettet indhold og sider, der er tilpasset det enkelte søgeord, får du flere til at købe dit produkt. Du skal derfor kun bruge penge på digitale annoncer, hvis du kan dirigere kunderne hen til et salg med en ”bestil nu”, ”køb nu”, ”ring nu” funktion på den side, som kunderne kommer hen til. Hvis du ikke allerede i dag har en salgsknap, eller bookingmulighed på dit website, bør du skynde dig. For fremtidens bilejere forventer at kunne købe og reservere på nettet, og hvis ikke du har den mulighed på dit website, så er konkurrenten kun et klik væk.
Pris
Kender du værdien af hver kunde, du får ind i din butik? Flere og flere online-butikker budgetterer med en økonomi, hvor de mister penge på kundens første besøg og først tjener penge anden, eller tredje gang kunden foretager et køb. Selv om det lyder skørt, kan det derfor være en god ide at give 2-300 kroner bare for at få en enkelt kunde. For den langsigtede værdi er ofte betydeligt større for din forretning.