Autojobs siver igen
Autobranchen mister arbejds- og praktikpladser, efter at reparationsgrænsen faldt ved indgangen til 2106.
2
Billeder
Beregninger baseret på medlemsundersøgelsen fra AutoBranchen Danmark viser, at sænkningen af reparationsgrænsen vil resultere i, at 200 af de 500 arbejdspladser, der er skabt, vil forsvinde igen ved udgangen af 2016. (Arkivfoto)
- Vi har spurgt vores medlemmer om reparationsgrænsens betydning for antallet af arbejds- og praktikpladser. Beregninger baseret på medlemsundersøgelsen viser, at sænkningen af reparationsgrænsen vil resultere i, at 200 af de 500 arbejdspladser, der er skabt, vil forsvinde igen ved udgangen af 2016. Undersøgelsen bekræfter virkelig beskæftigelseseffekten, der er forbundet med nedsættelsen af reparationsgrænsen, siger Mads Engberg, vicedirektør i AutoBranchen Danmark.
Mangel på praktikpladser
Netop nu sidder politikerne, fagforeningerne og arbejdsgiverforeningerne og forhandler om en trepartsaftale, hvoraf et af fokusområderne er erhvervsuddannelserne. En af udfordringerne er, at virksomhederne mangler incitamenter til at tage lærlinge ind.
- Vi vil opfordre til helt at ophæve reparationsgrænsen. Så længe en bil kan repareres sikkerhedsmæssigt forsvarligt, er det ikke afgørende, om den er totalskadet med 70 eller 80 procent. Færre skrottede biler vil sætte mere gang i hjulene ude på værkstederne, og det vil give værkstederne et større incitament til at oprette praktikpladser og tage lærlinge, siger Mads Engberg.
En gevinst for miljøet
Samtidig havde den hævede reparationsgrænse den miljømæssige sidegevinst, at CO2-udledningen blev mindsket, da det udleder langt mere CO2 at producere en ny bil end ved at reparere en bil sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Man opnåede således i 2014-15 en CO2-besparelse, der svarer til 840 millioner kørte kilometer.
Reparationsgrænsen
I de sidste par år er færre biler blevet skrottet, fordi den tidligere regering hævede reparationsgrænsen fra 65 til 75 procent af bilens værdi midlertidigt i 2014 og 2015. Det betød 500 ekstra job og 200 ekstra praktikpladser, fordi branchen skrottede 5600 færre biler, der sikkerhedsmæssigt forsvarligt kunne repareres og sendes tilbage på vejene.
I de sidste par år er færre biler blevet skrottet, fordi den tidligere regering hævede reparationsgrænsen fra 65 til 75 procent af bilens værdi midlertidigt i 2014 og 2015. Det betød 500 ekstra job og 200 ekstra praktikpladser, fordi branchen skrottede 5600 færre biler, der sikkerhedsmæssigt forsvarligt kunne repareres og sendes tilbage på vejene.
Fejlagtige forventninger
I 2010 blev reparationsgrænsen sænket fra 75 til 65 procent af bilens værdi. Skatteministeriet havde dengang en forventning om, at bilister, som får totalskadet deres bil, vil erhverve sig en ny bil, hvilket ville skabe et provenu til staten fra registreringsafgiften af den nye bil. Forventningen var, at det ville indbringe 100 millioner kroner ekstra til statskassen om året. Men virkeligheden ser anderledes ud. Ejerne af de totalskadede biler erstatter ofte bilen med en i tilsvarende stand, hvor der allerede er betalt registreringsafgift, mener AutoBranchen Danmark.
- Gevinsten ved at have en højere reparationsgrænse er langt større end gevinsten ved en lav reparationsgrænse. Det budskab har vi formidlet videre til flere skatteordførere, og vi forventer, at de vil se på beregningerne igen, siger Mads Engberg.