23948sdkhjf

Fra Peking til Paris i veteraner

Blandt de 110 deltagere i det 14.000 kilometer er det kun ét dansk hold, og de kører i en ombygget BMW 2002tii fra 1973.
UDHOLDENHED Løbet startede den 12 juni i Peking, det nuværende Beijing, og slutter i Paris 36 dage senere den 17. juli. Det er verdens længste udholdenhedsløb for klassiske- og deciderede veteranbiler, og deltagerne skal tilbagelægge nøjagtigt 13.695 kilometer, inden løbet er ovre. Løbet blev oprindelig kørt i 1907, og er så blevet genoptaget i 2007. I år er det sjette gang det køres, og det er første gang, der er et rent danske hold med. Det er Ib Sørensen og Mogens Lauritzen, som deltager i en BMW 2002tii, som de selv har været med til at designe og bygge om, så den kan modstå strabadserne.

Mange ombygninger
De to deltagere er begge vilde med biler, og har selv rodet meget med biler, men er dog ikke uddannede automekanikere men er derimod begge uddannede maskiningeniører.

- Jeg fandt en noget bedaget BMW 2002tii hos en bilforhandler i Filskov, som havde opgivet den, og det er den, vi har bygget om på, så den kan holde til den lange strabadserende tur. Eksempelvis var den forsynet med et Kugelfisher indsprøjtningsanlæg, men den slags er svære at reparere og få stumper til, så i stedet har vi forsynet den med en karburator fra en standard 2002 BMW. Én af de ting, der kan blive revet af, er udstødningen, så derfor har vi sænket bagagerummet og derved kunne vi få udstødningen til at ligge i en kanal op i bunden. Og samtidig gav det plads til, at der kunne ligge to reservehjul oven på hinanden, forklarer Ib Sørensen.

Benzinen kan være helt ned til oktan 80, og for at undgå tændingsbanken, er den forsynet med en tykkere toppakning, der har sænket kompressionsforholdet fra 8,5:1 til nu 8:1. For at kunne håndtere både god og dårlig benzin, er bilen forsynet med to benzintanke, som der også lige er blevet plads til i bagagerummet. Den ene er til lavoktan og den anden til den bedre benzin. Kommer de ud for at der er dårlig benzin at få, er der mulighed for at starte og komme op i fart på den gode benzin, og når så det er opnået, kan der skiftes over til tanken med lavoktan. Det forudsætter selvfølgelig, at der altid er et vist indhold af den gode benzin i den anden tank.

For bedre at kunne klare hullerne, er bilen forsynet med 15” hjul i stedet for de originale 13” hjul. For at få plads til dem, har for- og bagskærme fået en større diameter, og indadtil er hjulkasserne også udvidet for at give plads.

Støddæmpere, bærearme og aksler er også ændret for at give større stabilitet og styrke. De originale motorophæng er væk og erstattet af specialophæng af polyeythylen. Køleren er større og specialfremstillet af kobber med store rør, så den er let at lodde, hvis uheldet skulle være ude, og så er den flyttet fem centimeter frem. Batteriet er et rørcellebatteri med ekstra stor kapacitet.

- Ja, der er næsten ikke den ting, vi ikke har ændret på, siger de to racerkørere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094