Derfor vil franskmænd have del i frit automarked
Opkøbet af danske Autobutler er et led i en plan om at få fat i brugtbil-delen af branchen, hvilket også omfatter drift af en allround værkstedskæde.
Med i den tostrengede plan, der naturligvis primært handler om bilsalg, er også at bevæge sig godt og grundigt ind i værdikæden på brugtbil- og værkstedssiden på markederne i nye lande. Derfor har PSA netop overtaget majoriteten i den danske udbudsportal for værkstedsarbejde, Autobutler, ved at investere 233 millioner kroner.
PSA gruppens finansdirektør, Jean-Baptiste de Chatillon, har officielt udtalt I forbindelse med opkøbet, at Autobutlers koncept passer perfekt med PSA Groups plan om at udvide sin ekspertise i det digitale eftermarked og sin kundebase.
- Denne investering er i fint tråd med vores Push to Pass strategi. Opkøbet vil hjælpe os med at ruske op i de eksisterende paradigmer og justere vores forretning, så vi bedre kan møde kundernes behov og tilbyde dem en fuld palet af mobilitets-relaterede services ved at banke på hos nye vækstmarkeder, siger Jean-Baptiste de Chatillon.
Kæde dobler op
I Tyskland er PSA Group ved at udbygge en værkstedskæde under navnet Euro Repar Car Service, hvilket ifølge den tyske branchehjemmeside amz.de er en fusion af Europar og Motaquip Car Service. Kæden skal angribe det frie eftermarked og dermed bevæge sig ud over koncernens egne tre bilmærker. Kæden vokser hurtigst i Tyskland og skal alene i år fordoble antallet fra de nu 160 værksteder til 300. I Europa tæller kæden mere end 2000 værksteder.