Glem ikke betydningen af det rigtige slibemiddel
Det er både vigtigt for kvaliteten og helbredet.
Det mener foreningen SKAD, der nu sender en guide på gaden til, hvor de hyppigste fejl kan undgås. Thomas Krebs, der er direktør i SKAD tilføjer:
- Når man taler om fejl så som slibespor og stor dybde, så kan disse opstå på grund af for stor kornstørrelse, slibning i overflader, der ikke er gennemhærdet, og for stor afstand i kornrækkerne på slibematerialet. Også omdrejningshastighed på slibemaskinen kan være for høj. Det resulterer ofte i at der slibes igennem, forklarer Thomas Krebs.
Opbygning af slibeskiver og slibepapir har for det meste været den samme gennem tiden, forklarer direktøren. I bunden findes bærematerialet i form af papir, væv, folie, skum eller lignende, hvorpå der er påført et bindelag, typisk bestående af blandt andet phenolharpiks, epoxyharpiks, polyurethan. Herefter kommer selve slibekornene og derefter afdækningen, eller kunstharpiks. Thomas Krebs fremhæver især ét råd i forbindelse med slibning:
- Når der vælges slibemateriale, bør man vælge skiver med netbund, så støvet kan bortsuges let fra overfladen efter slibningen. Slibestøv er både sundhedsfarligt, men kan også påvirke lakeringens kvalitet, såfremt støvet er svært at fjerne, siger Thomas Krebs.
Husk helbredet
Dertil er der en række vigtige forholdsregler, man altid bør overholde, når man sliber og behandler en bil.
- Bær altid åndedrætsmaske, briller, høreværn og handsker, og brug punktudsugning til slibemaskinen og området. Vibrationer fra slibemaskiner kan påvirke led og muskler, og derfor bør der anvendes slibemaskiner med så få vibrationer som muligt, fortæller Thomas Krebs.