Bybil fejrer sit første år i Hovedstaden
For et år siden rullede 400 BMW i3 DriveNow elbiler ud i København. Nu skal der også satses på erhvervssegmentet.
I september 2015 trillede 400 BMW i3 bybiler på gaderne i København. Bilerne lejes på minutbasis har på et år fået 30.000 kunder – heraf er 60 procent registreret med Rejsekort, som er integreret med DriveNow-bilerne.
Og selvom konceptet bybiler er relativt nyt i Danmark, fortæller hver fjerde DriveNow-bilist, der har kørt over fem gange i bybilerne, at de overvejer et liv uden bil, efter de er begyndt at bruge DriveNow. Det er resultatet af en helt ny brugeranalyse, som DriveNow har gennemført i anledning af étårs-dagen for lanceringen af by-bilerne.
Hos Arriva, som står bag DriveNow, er man godt tilfredse med det første år, fortæller adm. direktør, Nikolaj Wendelboe:
- Vi kan se tilbage på et succesfuldt første år som bybil-operatør. DriveNow har fået en rigtig fin velkomst af Hovedstadens borgere, og vores 30.000 brugere giver os god grund til at tro på, at vi for alvor kan få etableret bybilerne som et fast supplement og alternativ til de øvrige transport-tilbud i byen. Arrivas mission med DriveNow var at give borgerne ”the missing link” i den kollektive trafik, og det er vi stolte af at kunne sige, at vi gør i dag.
At de elektriske BMW i3 bybiler netop udfylder et behov for supplerende transport-tilbud understreges af DriveNows egen brugeranalyse. 62 procent angiver, at de netop bruger DriveNow, når den øvrige offentlige transport ikke hænger optimalt sammen, mens procent bruger DriveNow, når de gerne vil køre helt til døren. 57 procent peger på, at de bruger DriveNow som et billigere alternativ til taxi.
Vil satse på erhvervssegmentet
Ét af de kommende konkrete produkter, man vil se fra DriveNow, er et tilbud til B2B-segmentet, så mødeaktivitet og transport af medarbejdere kan foregå nemt, fleksibelt og billigt med DriveNow-bybilerne.
I juli åbnede DriveNow desuden faste parkeringspladser i Kastrup Lufthavn i P7, og der arbejdes endvidere på flere fast pris-produkter og produktpakker samt at åbne flere såkaldte satellitter, hvor bilerne kan tages og stilles uden for det faste operationsområde. De næste satellitter i rækken bliver Dragør og Ballerup. bauer