23948sdkhjf

Logo-krig på tankstationen

OK taber sag om logoforvirring mellem den andelsejede kæde og det nye Circle K.
KRIG Hvis man kigger godt på logoet af den, i Danmark, nye tankstationskæde Circle K, minder den så om et andet logo? Ja, mener man hos den danske og andelsejede OK-kæde, der tidligere på året gik til Sø- og Handelsretten for at få afgjort, at man med rettens ord kan kende Circle K skyldig i at bruge lignende logo, som OK siden 1978 har haft i Danmark. Men forleden fik OK rettens mundtlige tilkendegivelse om, at man ville tabe sagen. Det har Lene Bonde taget til sig. Hun er kommunikationschef hos OK:

- Vi tager selvfølgelig den kendelse til efterretning. På sigt må vi så regne med, at kunderne vænner sig til de to logoer, fortæller Lene Bonde.

Oprindeligt var det ikke OK selv, som bemærkede sammenfaldet. Det var i stedet flere OK-kunder, der i foråret begyndte at rette henvendelse til kæden for at høre, om de havde fået nyt logo og udtryk.

Dertil begyndte kunder på OK’s Facebook-side at skrive ind, om der var et logoskift på vej. I stedet var der tale om Circle K’s skilte og logoer, der også bruges i en stribe andre lande.

- Derfor satte vi en undersøgelse i gang, hvor fik et eksternt firma til at spørge, om man kunne forveksle de to logoer. Her svarede en større andel, at det kan man. Så derfor tog vi sagen op, forklarer Lene Bonde.

ifølge kommunikationschefen har OK forsøgt på forhånd at rette henvendelse til Circle K for at få afklaret sagen, men uden held. Hos netop Circle K lyder forklaringen ifølge Ekstra Bladet, at Circle K har brugt og videreudviklet firmaets logo, siden det første gang blev brugt i USA i 1950’erne.

Stor og tung spiller
Som forlængelse af Sø- og Handelsrettens mundtlige erklæring har OK valgt ikke at gå videre med sagen. Ifølge Lene Bonde fra OK skyldes det:

- Fordi vi har at gøre med en stor international spiller på det her marked, og OK er kun i Danmark, har vi på den baggrund vurderet, at det ikke vil være hverken pengene værd eller tiden at anke rettens afgørelse, fortæller hun.

Ekstra Bladet besluttede sig i forlængelse af historien for at lave sin egen lille afstemning mellem avisens onlinelæsere. I den svarer godt 64 procent, at de ikke forveksler de to logoer, mens godt hver tredje svarer, at man godt kunne tro, at OK har fået nyt logo, når man kigger på det rød-hvide fra Circle K.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112