Tvivl om veteranbiler ryddes af vejen
Motorhistorisk Samråd har afholdt møde med Færdselsstyrelsen om de særlige forhold, der gælder ombyggede køretøjer.
- Det er en klar fordel, når det drejer sig om gamle køretøjer, som desværre ofte bliver glemt eller overset, når der sker lovændringer - eller som her; en sammenskrivning af det eksisterende regelsæt, hvor det berører kravene til køretøjer med konstruktive ændringer. Tidligere skulle man søge oplysninger om eksempelvis bremser et sted, om styretøj et andet sted og om bærende dele et tredje sted. Og sådan var det også for motorcyklers vedkommende, fortæller Steen Rode-Møller, der er formand for bestyrelsen i Motorhistorisk Samråd.
Afklarende møde
Motorhistorisk Samråd havde møde med Færdselsstyrelsen 10. august, og mødet skabte blandt andet em afklaring i forbindelse med fremstilling til syn af eksempelvis en importeret bil med gammel ombygning, en bil med chassisramme, men med et andet karosseri på og mange andre eksempler, hvor der er to helt essentielle regler, man skal følge:
Den første er, at det er fremstillerens pligt at fortælle om køretøjet er ombygget, hvis det ikke fremgår af papirerne. Det andet - og det er mindst lige så vigtigt: Hvis køretøjet er ombygget, skal man forsøge at gøre gældende ved hjælp af fotografier, gamle papirer eller andet der kan dokumentere at køretøjet tidligere har været godkendt med ombygningerne.
Misvisende registreringsdato
- Vi talte også om det uhensigtsmæssige i at et køretøj, hvis oprindelige indregistreringsdato er ukendt, bliver "dømt" til at være indregistreret 31/12. Dette kan være meget uheldigt al den stund, at mange bil- og motorcykelfabrikker benytter/benyttede sommeren til at skifte til næste års model, uagtet årgangen selvfølgelig fortsætter året ud. Men hvis der er sket store ændringer i forhold til den nye model med f.eks. ABS bremser, airbags eller for ældre biler ratlås, blinklys, sikkerhedsseler osv. risikerer man at skulle ændre sin måske historisk korrekte bil til noget historisk ukorrekt. Vi bad derfor repræsentanterne fra Færdselsstyrelsen om igen at kontakte Skat og ændre deres praksis, således at køretøjer med ukendt første registreringsdato, i stedet bliver sat til den 1/1 i det pågældende år, siger han.
Steen Rode-Møller oplyser desuden, at selvom Færdselsstyrelsen er under udflytning fra København til Ribe, flytter de fleste erfarne medarbejdere ikke med. Faktisk er det kun kontorchefen, som har mere end 25 år i ministeriets ressortområde, som flytter med.