Lokkede med falsk undervognsbehandling
Tectyl Danmark efterlyser 150 bilejere, der har købt en falsk Tectyl undervognsbehandling via internetportalen Sweetdeal
- For at kunne sælge en korrekt udført og original Tectyl behandling, skal man være autoriseret Tectyl Center eller autoriseret Tectyl Partner - og det pågældende værksted er ingen af delene, siger kædechef for Tectyl Danmark, Kim Birkjær og fortsætter:
- En af de ting, der sprang os i øjnene ved Sweedeals markedsføring af denne såkaldte komplette "Tectyl" undervognsbehandling var, at den tog cirka fem timer at få udført. På et rigtigt Tectyl Center er vores specialuddannede sprøjteteknikere to døgn om sådan en behandling.
Han forklarer, at værkstedet først adskiller bilens dele, renser dem, tørrer dem, sørger for afdækning og hensyntagen til bilens sensorer osv. - og så skal alle hulrum og undervogn rustbeskyttes og bagefter hærde og samles igen - og der skal eventuelt laves fotodokumentation. Alene hærdningen af de rustbeskyttelsesprodukter tager op til seks timer.
Gratis tjek af rustbeskyttelsen
Da Tectyl Danmark blev opmærksom på markedsføringen af den falske Tectylbehandling, kontaktede kæden Sweetdeal, der øjeblikkeligt fjernede alle forekomster af ordet Tectyl fra annoncen. Det skete den 18. maj, men inden da havde 150, formentlig østjyske bilejere, allerede nået at købe tilbuddet i den tro, at der var tale om en ægte, komplet Tectyl behandling. Og de forbrugere vil Tectyl Danmark nu gerne i kontakt med.
I samarbejde med Teknologisk Institut tilbyder Tectyl Danmark nemlig et helt gratis tjek af det rustbeskyttelsesarbejde, som Schumacher Auto har udført i forbindelse med salget af Sweetdealen.
Ifølge Kim Birkjær er der tre årsager til, at Tectyl Danmark gerne vil tjekke bilerne:
- Det er kompliceret at undervognsbehandle biler i dag. Og hvis ikke medarbejderen har den rigtige uddannelse, det rigtige værktøj og et sprøjteskema over bilen, kan man let komme til at beskadige eksempelvis airbagsensorer. Hvis det sker, udgør det en sikkerhedsmæssig risiko, og det er også bittert, hvis man efter en undervognsbehandling skal bruge flere tusinde kroner på at skulle udskifte bilens sensorer. Et andet problem er, hvis arbejdet ikke er udført korrekt, at bilen reelt ikke får den en rustbeskyttelse, man tror man har købt - og så vil bilen ruste før tid. Og endelig kører disse 150 bilister rundt i den tro, at de har fået en komplet, original Tectylbehandling. Får de en dårlig oplevelse med købet, så falder det helt urimeligt tilbage på Tectyl som markedets ældste og stærkeste brand, og det kan hverken vi eller forbrugerne leve med.
Tectyl Danmark har forsøgt at indgå en aftale med Sweetdeal og Schumacher Auto om Tectyls gennemførelse af et gratis tjek af de undervognsbehandlede biler, men ingen af dem har ønsket at medvirke til at løse problemet. Derfor efterlyser Tectyl nu de 150 kunder via pressen og de sociale medier.
Motor-magasinet har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Schumacher Auto i Randers og Sweetdeal, der ejes af Berlingske koncernen. bauer