23948sdkhjf

Forhandler får gebyrsmæk fra Skat på 84.000 kroner

Dansk Bilbrancheråd kalder det høje skattegebyr for et tegn på gevaldigt lovsjusk.
KLAGESAG Navnet Michael Randrup lyder måske bekendt, men for de uindviede er han bilforhandler fra Virum, og han har i snart ti år ligget opgør med Skat om værdiansættelse af biler til eksport. Michael Randrup har hele tiden fastholdt, at Skat har snydt ham for millioner af kroner ved at indføre ulovlige fradrag i den registreringsafgift, han har fået refunderet ved omkring 1000 biler.

I foråret blev det nok for Virum-forhandleren, for her indbragte han sagerne for byretten, hvilket dog havde den konsekvens, at Skat genindførte en gammel ekstraregning til Michael Randrup på 949.000 kroner for sager omfattende 231 biler. Men opgøret med Skat viser sig nu at kunne blive endnu dyrere for forhandleren, skriver Berlingske Business.

84.000 kroner. Det lyder klagegebyret på, når Michael Randrup vælger at brokke sig over afgørelsen fra Skat om, at han må hive de 949.000 kroner frem. Hvis forhandleren ikke hiver den lille million op af lommen, truer Skat med at inddrage Michael Randrups adgang til selv at anmelde eksporterede biler til Motorregistret. For Bilforhandleren er det helt sort:

- Diplomatisk sagt er det grotesk, at jeg enten skal betale 949.000 kr. eller skal af med 84.000 kroner i klagegebyr i en sag, som vi forvejen har ved domstolene. Ellers vil Skat tage mit levebrød fra mig, fortæller Michael Randrup til Berlingske Business.

Skidt for retssikkerheden
Det store klagegebyr opstår, fordi de berørte biler i klagen til Skatteankestyrelsen, nemlig 210 biler, koster 400 kroner at oprette hver som sag. Det skyldes ændrede klageregler, som trådte i kraft i 2014, men det er fuldstændig tåbeligt, mener flere advokater, som Berlingske Business har talt med. En af dem er Torben Bagge, som er skatteadvokat og partner hos Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen.

- Det er fuldstændig absurd, at der løber sådan et kæmpe klagebeløb på. Klagegebyrets størrelse er klart et retssikkerhedsmæssigt problem og får betydning for muligheden for at indgive en klage, siger Torben Bagge til Berlingske Business og tilføjer:

- Ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning burde det kun koste et gebyr én gang, når det drejer sig om samme juridiske problemstilling.

Hos Erik S. Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd, bakker man op om urimeligheden i, at sager af denne karakter afregnes pr. sag og ikke som en form for pakkeløsning.

- Vi kan kun være enige i, at der er tale om en horribel sag. I bund og grund er der tale om lovsjusk, fordi man hos Skatteankestyrelsen, der hører under Skatteministeriet, ikke tager højde for, at der kan opstå sager som denne med mange berørte enheder i form af biler, fortæller Erik S. Rasmussen.

Ifølge ham ligger det meste af skattesystemet i ruiner, når man tænker på en stribe verserende sager, herunder udbetalt udbytteskat.

- Og desværre er det her område så bare endnu et eksempel på det. Vi kan kun opfordre til, at man for ryddet op i det her og kigget på klagereglerne, siger Erik S Rasmussen.

For Michael Randrups egen advokat vækker klagegebyret også opsigt. Hun hedder Kirsten Bording­gaard og siger til Berlingske Business:

- Man bør have samme regler som ved domstolene, hvor man betaler retsafgift på 2.000 kroner, selv om der bliver indbragt adskillige sager med samme problematik.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094