Finner med bredt 2016-program
Nokian vil igen i år gerne forsøge at slå rollen fast som den ultimative producent af vinterdæk i flere kategorier.
Vejgrebet bevares endnu ved pludselige temperaturskift eller efter at man har kørt mange kilometre. Centerområderne af grove lamelblokke er domineret af de såkaldte Functional Performance Siping og Centipede Siping teknologier, som garanterer den størst mulige kontaktflade, der øger køretøjets manøvreegenskaber og hovedsageligt vejgrebet i sne og sjap ved alle tænkelige styringsvinkler. Dækket fås i størrelser: 16-21 tommer med hastighedskoderne H (210 km/h) til W (270 km/h), herunder belastningskategorien XL.
Til to kategorier
Dertil er Nokian også klar med nyeste aftapning af vinterdækket til de lidt mindre biler kaldet WR D4. Dækket omfatter de nyeste Twin Trac Silica, Block Optimized Siping og Steerign Precision Rib teknologier, som ifølge Nokian ikke kun sikre ydeevne, men også en lang levetid og stabilitet endnu ved store temperaturskift eller når man har kørt mange kilometre. Dækket har en speciel sidevægskonstruktion med en unik lyddæmpningseffekt. Dets slidbane har patenterede slidindikatorer DSI og WSI.
Mere SUV-gummi
Også SUV-kategorien er interessant for Nokian, og derfor er virksomheden klar med serien WR SUV 3. Dækket her er fremstillet af en speciel Nokian Twin Trac SUV Silica blanding, som garanterer et godt vejgreb under vinterforhold. Udmærkede funktioner støttes af yderligere innovationer som eksempelvis snekløer (Snow Claws), blokstabilisatorer (Groove Lifts) og 3D selv-blokerende lameller (3D Lock Sipes).
Det særlige Nokian Aramid-materiale gør dette SUV-dæk sikrer, at dækkets sidevægge aldrig vil gennemtrænges, selv om man kører på skarpe sten, fortovskanter eller andre terrænfaldgruber. Det er samtidig verdens første dæk med AA-mærkning for vejgreb i vådt føre og med et formindsket brændstofforbrug på 0,6 l pr. 100 km, lover Nokian. Dækket tilbydes i størrelsen 265/50 R19 V XL.