Pirelli i vinterkamp
Cinturato-navnet er nu også at finde på de kolde dæk.
Ved bremsning på en snedækket overflad bliver lamellerne hårdere, således at slidbanemønsteret bliver mere kompakt og får bilen til at stoppe inden for en kortere afstand. Men når bilen har brug trækkraft, åbner lamellerne sig op for at fange mere sne og finde det nødvendige greb. Trækkraft er også maksimeret takket være en forøgelse i tætheden af lamellerne. Hvis alle lameller blev lagt ende til ende, ville de danne en 40 meter lang linje (længden af fire busser). Det er en stigning på mere end 50 procent i forhold til det primære referencedæk, mener Pirelli selv.
Skriften ændrer sig
Understregning af, at sikkerheden hovedsageligt har styret udviklingen af det nye dæk starter med slidbanemønsteret på Cinturato Winter der har ’Now Snow’ skrevet på mønsteret. Når dækket begynder at slides og ydeevnen på sne mindskes, forsvinder det første bogstav ’W’ og i stedet er alt hvad man nu ser ’No Snow’.