Vinterdækket, næsten som vi kender det, fylder 80
1936 markerede et særligt år for dæk til personbiler, for her kunne man for første gang i verdenshistorien sætte vinterdæk på automobilen.
2
Billeder
1936 markerer det første år med vinterdæk, som vi kender dem. Bag dækket står den finske producent, Nokian. (Foto: Nokian)
Privatbilismen ændrede sig løbende op gennem 1930’erne, 1950’erne og fremefter. Det betød, at hvor man tidligere var vant til at køre på sne og is om vinteren, så kunne man i de årtier for første gang opleve, at vejene blev ryddet. Det betød, at man var nødt til at udvikle dæk, der både kunne håndtere sne og is, men som altså også skulle have egenskaber, når asfalten eller betonen kom til syne. Derfor blev Nokian Hakkapeliitta bygget med særligt dybe slidbaner, der kunne klare asfalten.
Ifølge Nokian der er flere historier, som bliver fortalt om fortællingen bag navnet Hakkapeliitta. De finske kavalerister, der tjente i den svenske hær i det 17. århundrede, blev kaldt Hakkapeliittas. Ved fremrykning råbte rytterne deres legendariske kampråb "Hakkaa päälle!", der kan oversættes med "Huk dem ned!". Tilsvarende har Nokian Hakkapeliitta vinterdæk kæmpet med de udfordrende vejforhold i mere end 80 år.
Også pigdæk har efterhånden være med en del år, og det første kaldet Kometa-Hakkapeliitta blev præsenteret i 1961. Siden da er udviklingen gået ganske stærk.
I dag udvikles der forskellige versioner af vinterdæk til forskellige markeder under hensyntagen til lokale behov. Det kan være klimaforhold, vejenes tilstand og deres vedligeholdelse om vinteren. Den seneste generation af Nokian Hakkapeliitta dæk har tilmed opnået verdensrekorden for hurtigste bil på is, med en hastighed på 335,713 km/timen på en frossen sø i 2013. Rekorden blev sat af Nokian Hakkapeliitta 8 pigdæk 255/35 R20. På baggrund af den konstant teknologiske forbedring har Nokian Tyres indført en første prototype af dæk med optrækkelige pigge i 2014, der gør det muligt for bilister kun at bruge piggene når det er nødvendigt.