23948sdkhjf

Fart på branchens investeringslyst

Efter tilbageholdenhed i forhold til nyetableringer og renovering er udviklingen nu vendt. Det mærker Würths afdeling for værkstedsudstyr.
VÆRDISKABELSE En årrække med relativt få investeringer i autobranchen er afløst af lyst til at investering i især produkter, der giver værdi for værkstedets kundemodtagelse. Leverandøren Würth mærker, at investeringslysten især er på områder, hvor man kan differentiere sig i forhold til konkurrenterne. Der er kommet stor interesse for at købe kvalitet, og hvor man før havde fokus på at spare, ser Würth nu en større fokus på at investere.

- Tidligere så vi, at vores kunder havde stor fokus på at bygge nyt, men nu oplever vi også en tendens, der bevæger sig i retning af, at man sagtens kan opnå flotte resultater ved renovering. Selvom vi har kompetencerne til at være med fra starten i et nybyggeri i kraft af sparring med ingeniører og arkitekter, er vi også i stand til at komme med gode input til renoveringer. Det giver os mulighed for at tage udgangspunkt i kundens situation og behov, forretningsudvikle og ikke mindst skabe muligheder i det grundlag, der allerede eksisterer, forklarer Arne Christensen, salgschef hos Würths afdeling for værkstedsudstyr, og supplerer:

- Vores kunder udviser stor interesse i at opgradere allerede eksisterende udstyr eller investere i det populære Hunter-udstyr til eksempelvis sporing, der i høj grad er med til at skabe værdi for værkstedernes kunder.

Alle løsninger ét sted

I kraft af den brede vifte af kompetencer, som Würth råder over, er de helt tæt på udviklingen i autobranchen, netop fordi de både udfører mindre optimeringer, komplette renoveringer og totaletablering af nye værksteder.

- Men man opnår ikke nødvendigvis et godt resultat ved at presse sine projekter ned over medarbejderne. Det er vigtigt at få alle med, fra direktionen over værkføreren og til mekanikerne, der skal bruge udstyret. Det assisterer vi også med, fordi vi råder over medarbejdere med specialistviden om værkstedsudstyrer, så de både kan instruere medarbejderne i, hvordan det anvendes, og fortælle om, hvordan det skaber værdi for værkstedets kunder. På den måde kan vi vejlede på en relevant måde for alle. Derfor ser vi også tit, at bilhusene starter med én afdeling og efterfølgende får løsningen implementeret i resten af afdelingerne, når de første erfaringer er indsamlet, forklarer John Struve. Arne Christensen supplerer:

- Som de eneste på markedet kan vi indrette et komplet værksted med egne agenturer og montører, og kombineret med de øvrige specialistkompetencer gør det os til en stærk sparringspartner, fordi vi kan få alle aspekter til at spille sammen, så potentialet udnyttes bedst muligt, uanset om der er tale om helt konkrete løsninger til olieanlæg, udsugning og ventilation eller mere overordnede linjer for udviklingen af forretningen.

Fokus på slutkunder

Der er også kommet stor fokus på, hvordan man kan skabe tilfredse og loyale kunder gennem værdi og gode oplevelser, og ikke mindst hvordan man ud fra de parametre skaber en bedre bundlinje.

- For år tilbage var det typisk, at man fokuserede på store, nye glasfacader, de rigtige lamper og møbler til salgskontorerne, mens værkstederne skulle laves billigst muligt. Nu er der en tydelig tendens, hvor bilbranchen i højere grad kan se mulighederne i at investere i værkstedet. Der er med andre ord stor fokus på at skabe værdi for slutkunden, og det bakkes op af en opblomstring inden for en gammel trend: Man har tidligere taget tilløb til blandt andet dialogmodtagelse. Det er nu et område, hvor der igen bruges midler på at skabe gode rammer, forklarer John Struve og tilføjer:

- Netop fordi vi spænder over en bred vifte af kompetencer i form af specialister inden for flere områder, ser vi de tendenser, der rører sig i bilbranchen. Når vi samtidig kan supplere med den nyeste teknik og løsninger, der både kan generere omsætning og værdi for slutkunden, er det fantastisk at følge kunderne i udviklingen. Det er helt sikkert en spændende tid, vi går i møde.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.268