23948sdkhjf

Ægte Twin maskine til A/C

Au2messen: Nye aircon maskiner til 1234yf fra Christonik.
AIRCON -Vi nærmer os tiden, hvor alle nye biler, som leveres i EU, skal være udstyret med et andet kølemiddel end det velkendte R 134a. Pr. 1.. januar 2017 er det, i hvert fald i teorien, slut med at levere nye biler med R 134a. Og hvad kommer der så i stedet for? Indtil videre er den altovervejende del af bilerne blevet påfyldt HFO 1234yf. Dette kølemiddel ligner i høj grad R 134a og er derfor det enkleste alternativ for bilproducenterne, udtaler Christian Rud Ingvardsen, direktør for Christonik ApS i Ishøj, som vanen tro udstiller på au2messen.

- For værkstederne betyder det krav om nye maskiner, som kan håndtere det nye kølemiddel, hvis man vil kunne servicere biler med dette kølemiddel. Og der kører allerede mange biler med HFO 1234yf. Langt de fleste mærker har allerede lanceret én eller flere modeller med HFO 1234yf ,og der kommer hele tiden flere på listen. Selv Mercedes og VW gruppen har nu annonceret at langt de fleste af deres modeller bliver udstyret med HFO 1234yf, tilføjer han.

Derfor har Christonik i samarbejde med Ecotechnics, som er verdens næststørste producent af A/C maskiner, valgt at lave et helt særligt tilbud til deres danske kunder. På au2parts massen i Fredericia vil der være en særlig lav pris på en A/C maskine til HFO 1234yf, som både har printer og afmåling af olie via vægte. Maskinen har naturligvis dansk menu og overholder alle gældende standarder for A/C maskiner til HFO 1234yf, påpeger Christian Rud Ingvardsen.

Da man i bilbranchen satser meget på at lancere flere el- og hybridbiler i de kommende år, så vil det også være muligt at få et hybridkit til denne maskine. Man bliver dermed i stand til at håndtere alle typer af A/C anlæg med kølemiddel HFO 1234yf, som kommer på markedet i de kommende år.

Én frem for to maskiner

- Den store forskel på almindelige brændstof motorer og el- og hybridbiler, når det drejer sig om A/C anlægget, er den olie som anvendes i A/C anlægget. På el- og hybridbiler må olien ikke være elektrisk ledende og derfor anvendes en særlig type olie til disse anlæg, forklarer Christian Rud Ingvardsen.

Med denne udvikling på markedet vil mange værksteder i fremtiden derfor skulle have to A/C maskiner for at håndtere de to forskellige kølemidler.

- Ønsker man at nøjes med én maskine, kan Christonik præsentere den eneste ægte Twin maskine på markedet. Twin maskinen kan naturligvis håndtere begge typer kølemiddel, men også A/C anlæg på el- og hybridbiler. Maskinen har naturligvis to slangesæt, to indvendige kompressorer og to uafhængige rørsystemer etc, siger han og tilføjer:

- Er man interesseret i mere information kan man besøge Christonik på au2messen på stand 3226 i hal D. Her kan man også høre mere om den seneste udvikling inden for A/C anlæg og også inden for udskiftning af olie på automatgearkasser.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094