23948sdkhjf

Audi vil lakere 900 biler om dagen på nyt anlæg

Det er fuldt tryk på Audis nye lakcenter i hjembyen Ingolstadt.
LAKROBOTTER Det er et værre robotvirvar hos Audi i Ingolstadt i det sydlige Tyskland. Selv om de mekaniske samlerobotter har været faste medarbejdere i adskillige år, når det handler om at sætte bildele sammen, er der også godt sving i robotarmene i Audis lakafdeling.

Senest har den tyske bilproducent bygget et nyt 354 meter langt, 36 meter bredt og 32 meter højt lakeringsanlæg, som Audi forventer, skal sende helt op til 900 biler igennem lakeringsmaskineriet om dagen. Opførelsen af anlægget har stået på i knap to år, men i foråret 2016 satte Audi for alvor tryk på laksprøjterne. Det betyder, at 54 lakeringsrobotter, 36 håndteringsrobotter og otte rengøringsrobotter kører i døgndrift for at følge med produktionen. Lige nu ligger kapaciteten på omkring 650 biler, og det dækker over Audi A4 og Audi A5. Det er også meningen, at flowet af Audi A3 og Audi Q2 skal sættes op, så flere af de biler triller igennem anlægget.

Højteknologisk
Lakhallen benytter nogle af de nyeste lakeringsteknikker med robot­teknologi og elektrostatiske højhastighedrotationsforstøvere, som udfører lakeringsprocessen fuldautomatisk. I forbindelse med den såkaldte Bell-Bell-proces bliver der udelukkende lakeret elektrostatisk, hvilket giver en højere virkningsgrad. I kombination med tørudskilningen er det noget, der også er til fordel for miljøet. Pr. lakeret bil bliver der ifølge Audi genereret 5 procent mindre affald - eksempelvis lakslam.

En komplet karrosserilakeringsproces tager ca. tre timer. I denne proces gennemgår bilen tre stationer: påføringen af fylder, basislak og klarlak. Efter hvert af disse procestrin kører de lakerede dele igennem en tørre­maskine. Energiforbruget til at skabe en konstant temperatur i tørrekabinerne tilpasses ideelt til antallet af karrosserier, der skal tørres, blandt andet ved at specielle luftdyser rettes mod karrosserierne.

Miljø i centrum
Audi påstår selv, at anlægget er det mest miljøvenlige af sin slags i verden. Det skyldes, at anlægget er udstyret med de mest moderne teknikker som eksempelvis recirkulation, tørudskilning og rensning af den udledte luft. De tiltag gør det ifølge Audi muligt at reducere brugen af ressourcer betydeligt, så varme- og vandforbruget pr. bil kan reduceres med 20 procent. Endvidere er recirkulationen medvirkende til, at der genereres 30 procent mindre CO₂ pr. lakeret bil, og rensningen af den udledte luft reducerer VOC-emissionen (flygtige organiske forbindelser) med 90 procent.

Hubert Waltl, direktør for produktion og logistik hos Audi AG, udtaler:

- Bæredygtig ageren har en høj prioritet hos Audi. Derfor videre­udvikler vi løbende vores produktionsteknologier. Kun på den måde kan vi leve op til vores krav til kvalitet, økologisk bæredygtighed og energiregnskab.henmo
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11