Skal bilbranchen vinke farvel til benzinbiler?
I Danmark diskuterer flere politiske partier nu, hvordan de stiller sig, når forslag i både Tyskland, Holland, Norge, Østrig og Sverige taler for at forbyde benzinbiler.
Senest har danske Alternativet meldt sig på vejbanen, og ifølge partiet bør salget af benzinbiler udfases fra 2025, så den type af biler forsvinder 15 år senere, altså omkring 2040. De skal i stedet afløses af elbiler. Alternativets politiske ordfører, Rasmus Nordqvist, forbereder i den forbindelse et beslutningsforslag mod benzinbiler. Forslaget minder om lignende tanker i Sverige, Norge, Tyskland, Holland og Østrig.
- Vi foreslog i sommer, at vi skal udfase fra 2025, så vi stopper med at sælge benzinbiler, hvorefter de er udfaset i 2040. Flere lande siger 2030. Vi er helt åbne for, hvordan det skal skrues sammen, siger Rasmus Nordqvist til Ritzau.
Han peger på, at Danmark i EU har bundet sig til at begrænse fossile brændstoffer som kul, olie og gas.
- Det er en bunden opgave. Vi skal skære 39 procent af CO2-udslippet i de ikke-kvote-belagte brancher som transportsektoren med udgangen af 2029. Det gør vi ikke uden at satse på elbilerne, siger Rasmus Nordqvist.
Den store debat om diesel- og benzinbiler begyndte for alvor at rulle, da Tysklands Forbundsråd blev for nylig enige om en resolution, der har til formål at forbyde salget af nye brændstofbiler efter 2030.
Vil ikke være med
Meget tyder dog på, at Alternativet kan få det svært på Christiansborg i Danmark. Hverken Venstre eller Socialdemokratiet vil være med på, at man siger helt stop for salget af benzinbiler fra enten 2025 eller 2030, som den svenske klimaminister Isabella Lövin forleden meldte ud. Erling Bonnesen, der er Venstres miljøordfører følger op:
- Det er fint, at der sker en udvikling af elbiler, og det skal man endelig bare fortsætte med. Men jeg ser helst, at det er markedet og forbrugerne, der afgør den sag, siger Erling Bonnesen.
Ulovligt
Socialdemokratiet er heller ikke klar til at forbyde benzinbiler, siger miljøordføreren her, Christian Rabjerg Madsen:
- Men vi vil gerne diskutere, hvordan man kan ændre den danske afgiftsstruktur på en sådan måde, at man får fremmet salget af elbiler, som jo er langt bedre for miljøet end benzinbiler.
Træder man et skidt højere op på den politiske kransekage, så mener den danske finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), at egentlige forbud mod benzin- og dieselbiler er ulovlige. Som fagbladet Ingeniøren i starten af september kunne fortælle, har Claus Hjort Frederiksen i et skriftligt svar til Folketingets Finansudvalg skrevet følgende om problematikken:
’...(det) vurderes ... umiddelbart, at et sådant forbud vil være i strid med EU-rettens regler om varernes fri bevægelighed.’
Ministeren begrunder altså ulovligheden med, at eventuelle forbud i sagens natur vil forhindre import og eksport af diesel- og benzinbiler, og det er lig med, at man bresmer varers fri bevægeligheden inden for EU.