48-volt hybridenhed finder vej til Renault
Continental står bag et nyt, elektrisk startersystem.
Nyt i dette system kontra en mere konventionel starter er, at 48-volt hybridsystemet bruger en elektrisk motor på 6 kW til at drive krumtapakslen via en rem. Den elektriske motor har en inverter integreret, og systemet er udviklet og samlet på Continentals fabrik i Nürnberg i Tyskland.
Lavspænding
Sammenligner med nuværende systemer af samme karakter i mere fuldblodshybridbiler, så arbejder Continentals løsning ved lav spænding. Den typiske spænding ligger nemlig på op mod 400 volt i hybrider i dag, men fordi den nye 48-volts løsning skal fungere ’plug and play’ til Renault Scénic, har firmaet neddroslet spændingen.
For at spare plads er frekvensomformeren, som er nødvendig for at konvertere jævnstrøm lagret i batteriet om til vekselstrøm, placeret i øverst i motorrummet.
Når Renault-bilerne kommer ude på vejene og skal måles på deres brændstofforbrug, lover Renault og Continental, at bilerne skal kunne køre op til 28,5 km/literen og udlede 92 gram CO2 pr. kørt kilometer.
Continental er dog ikke den eneste på markedet, som kan levere denne type løsning. Også Bosch har et 48-volts hybridbatteri og hybridsystem i sin portefølje, der er bygget på stort set samme måde med en starter, batteri, inventer og en DC/DC-converter. En lignede 48-volts model findes også hos blandt andre Johnson Controls.
Ved at give bilerne mere power gennem 48-volt-systemer kontra de 12-volts batterier, som har været på markedet i over et årti, kan man i stigende grad give benzin- og dieselbiler ’en puster’ alt imens kan samtidig kan drive stadig mere komplekse og omfangsrige digitale systemer ombord på bil.