23948sdkhjf

Stolelegen hos Mitsubishi er forbi

Der er nu styr på, hvem der fortsat skal stå i spidsen for det opkøbte mærke.
EJERNYT Nyheden slap for alvor ud for knap et par uger siden, men i slutningen af sidste uge kom de sidste overordnede ting på plads i den overtagelse, som har fundet sted hos Mitsubishi. Mærket er nemlig nu formelt ejet af Renault-Nissan-samarbejdet, men det vil fortsat være CEO Carlos Ghosn, der vil være førstemand i det japanske firma. Det vil dog blive et markant mindre råd, end tidligere, og overtagelsen betyder, at der kommer til at sidde 11 mennesker i Mitsubishis bestyrelse. Foruden Carlos Ghosn vil også Mitsubishis præsident Osamu Masuko fortsætte.

Overtagelsen har ifølge flere udenlandske medier kostet Renault-Nissan omkring 15,5 milliarder kroner, hvilket dog ’kun’ har givet samarbejdet råderum over 34 procent af aktierne i Mitsubishi. Præsident Osamu Masuko har i forbindelse med overtagelsen talt meget om de besparelser i Mitsubishi-regi, som skal følge, og det anslås, at man allerede inden udgangen af 2017 har sparet helt op mod 1,6 milliarder kroner på grund af såkaldte ’synergieffekter’. Med det mener præsidenten blandt andet selve produktionen, indkøb, deling af platforme og udviklingen af infotainmentsystemer. Hertil siger Carlos Ghosn:

- Det, vi ser allerede i dag, er de lavthængende frugter. Og det er allerede massivt.

Skandalen
Rigtig galt gik det for Mitsubishi i foråret, hvor det kom frem, at producenten har fusket med sine brændstoftal. Det japanske bilmærke erkendte her at have snydt med målinger af producentens køretøjer i 25 år. I de mange år har Mitsubishi testet bilernes brændstofforbrug ved hjælp af metoder, der ikke er i overensstemmelse med de japanske regler. Mitsubishi fortalte dengang, at der er fusket med fire biler, som bruges i Japan, herunder den såkaldte eWagon-model. Skandalen kostede Mitsubishi Motors dyrt, og siden skandalen brød ud, blev markedsværdien halveret, og humøret hos aktionærerne røg i bund.

Det er dog ikke første gang, at firmaet har opført sig skandaløst. I starten af 00’erne kom det frem, at koncernen igennem 20 år havde skjult klager fra kunder. Denne sag havde nær knækket bilproduktionen, der imidlertid blev hjulpet ud af krisen af andre selskaber i Mitsubishi-konglomeratet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127