23948sdkhjf

Den største digitale satsning er mental

Digitalisering er mindst lige så meget et dannelsesprojekt, som det er IT-systemer, skriver direktør i Biltorvet A/S, Claus Nyboe.
SYNSPUNKT De sidste par uger har der været debat her i magasinet om, hvorvidt de danske bilforhandlere er i fuldt sving med at undergrave egen forretning ved at sidde fast i gamle, analoge vaner, mens den digitale sportsvogn bare drøner forbi med helt andre udøvere ved rattet og stjæler kunderne på nye, digitale måder. Sådan forholder det sig imidlertid ikke.

Allerede for snart seks år siden traf en historisk enig bilbranche beslutning om at etablere sit eget IT-selskab, og i 2012 blev det realiseret: Over 400 forhandlerkoncerner, som tilsammen står for over halvdelen af det danske bilmarked, gik sammen om Biltorvet A/S med det formål at fremme online salg af biler og digitalisering i bilforretningerne generelt. Det vidner alt andet lige om en stor vilje til at slå ind på den digitale motorvej.

Kunsten er at få opbakning

Ejerne af Biltorvet A/S er bilbranchen selv, og selskabet blev i første omgang kendt for bilportalen biltorvet.dk og salgs- og CRM-systemet AutoDesktop med tilhørende apps. Bilforhandlerne har dermed i fællesskab for længst etableret den organisation og igangsat de systemer, der skal trække digitaliseringstoget.

Det, som Biltorvet A/S kan, og som ingen andre er lykkedes med, er, at få forhandlernes og deres samarbejdspartneres opbakning til nye digitale måder at drive forretning på. Det er ikke nok at få idéerne til nye forretningsmodeller eller IT-løsninger. De vil som regel have været opfundet flere år i forvejen. Den virkelige kunst er at få koncepter og systemer til at leve ude i virkeligheden og samle de nødvendige parter omkring dem, og det er Biltorvet A/S lykkedes med.

Få det ind i hovedet

Digitalisering er mindst ligeså meget et dannelsesprojekt, som det er IT-systemer. Biltorvet A/S har i dag en bred palet af digitale løsninger til bilforhandlerne og har et permanent spor for nyudvikling. Men hvad der er virkelig interessant er, at det også er lykkedes at komme ind i hovedet og få vendt tankegangen hos dem, som skal bruge systemerne.

Biltorvet A/S påtager sig i stigende grad ansvar - ikke bare for at levere og drive IT-løsninger, men også for, at systemerne bliver brugt rigtigt ude i bilforretningerne. Derfor har Biltorvet A/S et kompetencecenter med Biltorvet Akademi, der klæder sælgere, salgschefer og topledelse på til at udnytte de digitale værktøjer. Det sker gennem konsulentvirke og kursusvirksomhed, som i stigende omfang foregår i samarbejde med forhandlerforeninger og bilimportører for at sikre størst mulig relevans.

Digitaliseringen kører altså med fuldt speedertryk ad mange veje og har gjort det længe. Der er intet belæg for hverken at frygte eller at påstå, at branchen er i risiko for at blive tabt bag en digital sportsvogn.

Claus Nyboe, direktør i Biltorvet A/S

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094