23948sdkhjf

Grænse bør på finansloven

Ved at afskaffe reparationsgrænsen kan man få skabt flere arbejdspladser, mener AutoBranchen Danmark
FORHANDLINGER Forhandlingerne om regeringens 2025-plan er indtil videre skudt til hjørne. I stedet har regeringen nu fokus på at lande en finanslovsaftale for 2017. Med udsigt til konkrete og målrettede finanslovsforhandlinger vil AutoBranchen Danmark skubbe på for at få sat fokus på at fjerne reparationsgrænsen og dermed skabe reelle arbejdspladser.

Desværre har vi i Danmark stadig en reparationsgrænse, der rammer landets værksteder hårdt. Ved at afskaffe reparationsgrænsen kan man få skabt flere arbejdspladser. I forhold til den samlede finanslov vil det være en ganske lille ændring, men med en enorm betydning for beskæftigelsen i autobranchen.

Det giver ingen mening, at staten skal bestemme, om en bil skal repareres eller ej. Så længe en bil kan repareres sikkerhedsmæssigt forsvarligt, bør det være op til ejeren, værkstedet og forsikringsselskabet at vurdere, om det kan betale sig at reparere bilen.

Skatteministeriet har skønnet, at bilister, der får totalskadet deres bil, vil købe en fabriksny bil, som der skal betales registreringsafgift af, hvilket skulle give staten en indtjening.

Men virkeligheden er, at totalskadede biler ofte erstattes af en bil i tilsvarende stand, hvor der allerede er betalt registreringsafgift. Derfor opnår staten kun en meget lille merindtjening, da Skatteministeriet har overvurderet den økonomiske effekt af en lav reparationsgrænse.

Den relativt lille merindtjening til staten i form af registreringsafgift skal altså vejes op imod værdien af de ekstra arbejds- og praktikpladser, som en afskaffelse af reparationsgrænsen skaber. Når man samtidig medtager miljøgevinsten, er det uforståeligt, at man fra politisk side foreløbig fastholder en lav reparationsgrænse på 65 procent.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111