Forsi-update: Lakerere kan nu gå direkte til taksatorerne
Det er slut med besværlige mellemled i dialogen om lakrapporter.
Jo, mener man hos AutoBranchen Danmark, der nu har sørget for, at forsikringsselskaberne gennem Forsi kan angive kontaktoplysningerne på den konkrete taksator i en given sag. Tidligere risikerede man, at eksempelvis en pladesmed blev sat til at diskutere med taksatoren, selv om autolakereren i virkeligheden kunne løse problemerne langt hurtigere ved at tage snakken direkte med taksatoren, som typisk er mekanikeruddannet. Det fortæller Lasse Jæger Jensen, der er næstformand hos AutoBranchen Danmark.
- Der sker jo det, når man beder andre om at fremføre sine problemer, at der går detaljer tabt, og at man ikke får den korrekte betaling. For faktisk sætter man jo en pladesmed til at diskutere med en taksator, der oftest er mekaniker, om de faglige detaljer i lakopgørelsen. Det SKAL gå galt, og det gør det også tit, fortæller Lasse Jæger Jensen.
Derfor ønsker han, at man kan sætte taksatorens kontaktoplysninger på lak-rapporten, så han selv kunne tage den faglige diskussion direkte uden at involvere karrosserifolkene.
Klar 1. december
Sammen med Mads Engberg har Laase Jæger Jensen presset på over for Forsikring og Pension, og derfor har arbejdet nu båret frugt. Det betyder, at de enkelte forsikringsselskaber fra 1. december kan tilvælge, om de vil vise taksatorens kontaktoplysninger på lakrapporten eller ej. Ifølge Lasse Jæger Jensen har man hidtil fået at vide, at det ikke var muligt rent teknisk i Forsi-systemet, men det bliver altså rettet nu.
Et andet, og gammelt, ønske til ændringer af Forsi-rapporterne ser nu også ud til at være gået i opfyldelse, nemlig at det bliver mere overskueligt at se, hvad der gemmer sig bag ’godkendt med ændringer’. Det har ifølge AutoBranchen Danmark ofte været et pillearbejde at finde ud af, præcist hvad der egentlig er ændret:
- Men nu har Forsikring og Pension lovet, at det bliver mere overskueligt, så man direkte kan sammenligne den oprindelige og den godkendte rapport ved at klikke på knappen ’godkendt med ændringer’, forklarer Lasse Jæger Jensen.
Han opfordrer derfor lakfolket til at tage godt imod ændringerne. Arbejdet viser ifølge næstformanden desuden, at langsigtet og konstruktiv dialog med forsikringsselskaberne og Forsikring og Pension nytter noget og fører til resultater, som man kan bruge.
- Vores næste opgave bliver at overbevise de enkelte selskaber om, at de skal gøre brug af muligheden for at vise taksatorinfo på lakrapporten, og at de selv får gavn af at tage diskussionen direkte med lakereren, siger Lasse Jæger Jensen.