23948sdkhjf

Se hvad biler kommer til at koste efter afgiftsnedsættelsen

Den største effekt af afgiftsforandringerne finder vi på de populære mellemklassebiler, viser beregninger fra Bilinfo. De biler bliver omkring 10..000 kroner billigere.
BILAFGIFTER Regeringen indgik fredag eftermiddag en finanslovsaftale med de øvrige partier i Blå blok, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de Konservative.
Aftalen indeholder en forhøjelse af skalaknækket på 22.000 kroner, så en bil skal koste over 106.600, før den rammer beskatningen på 150 procent. Det vil ifølge Finansministeriets beregninger koste statskassen 250 millioner kroner.

- Det er en bedre måde at hæve skalaknækket og giver mere balanceret nedsættelse for almindelige bilkøbere, siger Kristian Thulesen Dahl. Udtalelsen var et svar på, hvorfor der ikke blev skåret i den høje registreringsafgiftssats.

Skalaknækkets forlængelse betyder 8.-10.000 kr. mindre registreringsafgift for en mellemstor familiebil.

Nedsættelsen af registreringsafgiften har virkning fra fremsættelsen af lovforslaget den 22. november. I praksis vil autoforhandlerne kunne skrive foreløbige slutsedler i weekenden og på mandag og vente til tirsdag kl. 13 med at skrive under. Lovforslaget fremsættes i det førstkommende folketingsmøde, som er tirsdag 22. november kl. 13.

Størst effekt på mellemklasse biler
- Den største effekt af afgiftsforandringerne finder vi på de populære mellemklassebiler, og afgiftsændringerne vil forstærke den tendens vi har set igennem 2016 med at der købes større nye biler. Det er værd at bemærke, at den maksimale effekt af de nye afgifter er godt 10.000 kroners nedsættelse i prisen på en ny bil. Sådan siger Jan Lang, der er talsmand for Bilinfo, der blandt andet står bag brugtbilsportalen Bilbasen.

I forhold til konsekvenserne for brugtmarkedet udtaler Jan Lang:

- Den afledede effekt på brugtbilmarkedet forventer jeg vil være begrænset. Vi vil ikke se samme prisfald som sidste år, og effekten vil være begrænset til især de mellemste segmenter. Han oplyser desuden, at Bilinfo allerede arbejder på at implementere de nye afgiftssatser.

Tilfredshed i Bilbranchen
Bilbranchen under DI er tilfreds med aftalen.

- Hvor sidste års aftale især kom de meget dyre biler til gode, tilgodeser denne aftale især mellemklassebilerne. Flere danske familier vil derfor kunne få råd til en bedre bil, der i højere grad opfylder deres behov, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen.
Bilbranchen i DI fremlagde i maj 2016 sammen med FDM og De danske Bilimportører et udspil med principper for en fremtidig bilbeskatning i Danmark – Bedre biler på de danske veje.

- Aftalen er endnu et skridt i den rigtige retning. Næste skridt er at få omlagt registreringsafgiften til en løbende afgift baseret på bilernes tekniske egenskaber. En sådan omlægning vil sikre bedre biler på de danske veje til gavn for både miljø og trafiksikkerhed, fastslår Thomas Møller Sørensen.

Skridt i den rigtige retning
Også AutoBranchen Danmark er tilfreds med afgiftsnedsættelsen:

- Det er et skridt i den rigtige retning, at blå blok er lykkedes med endnu en nedsættelse af registreringsafgiften, det vil vi gerne kvittere for. Det er dog samtidigt vigtigt at være opmærksom på, at en nedsættelse af registreringsafgiften vil give prisændringer, og det vil også påvirke priserne på de nyere brugte biler. Det betyder, at den eksisterende bilpark mister værdi. Den problematik har vi også gjort politikerne opmærksom på, siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

AutoBranchen Danmark anerkender, at der pt. ikke er politisk opbakning til en omlægning til en teknologineutral teknisk CO2-baseret afgift.

- Branchen havde gerne set, at bilforhandlernes avance var blevet trukket ud af registreringsafgiften, da det ville have gjort beregningerne langt mere enkle og skabt støre gennemsigtighed”, siger Jens Brendstrup.

Ingen forhøjelse af reparationsgrænsen
Regeringen og forligspartierne har ikke fundet midler til at hæve reparationsgrænsen samtidig med nedsættelsen af registreringsafgiften.

- Vi konstaterer med betydelig skuffelse, at en forhøjelse af reparationsgrænsen ikke er en del af regeringens finanslov. Med nedsættelsen af registreringsafgiften bliver det ellers billigere at hæve reparationsgrænsen, og det vil udhule argumentet om, at man reparerer i registreringsafgiften, for den vil udgøre en stadig mindre del af bilens værdi, forklarer Jens Brendstrup og fortsætter:

- Det må nødvendigvis være sådan, at hvis registreringsafgiften nedsættes, så skal reparationsgrænsen sættes tilsvarende op. Det er den eneste logiske følge af Skatteministeriets egen måde at tænke og regne på, ellers vil en nedsættelse af registreringsafgiften udløse et boom i antallet af biler, der skal skrottes i stedet for at blive repareret.

Skalaknækket forhøjes for motorcykler med 6900 kr. til 33.600 kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125