Sagt om finanslovsaftalen
Ikke alle aktører i autobranchen er tilfredse med afgiftsnedsættelsen. Læs hvad de siger her.
- Det er et skridt i den rigtige retning, at blå blok er lykkedes med endnu en nedsættelse af registreringsafgiften, det vil vi gerne kvittere for. Det er dog samtidigt vigtigt at være opmærksom på, at en nedsættelse af registreringsafgiften vil give prisændringer, og det vil også påvirke priserne på de nyere brugte biler. Det betyder, at den eksisterende bilpark mister værdi. Den problematik har vi også gjort politikerne opmærksom på, siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Bilbranchen under DI
- Aftalen er endnu et skridt i den rigtige retning. Næste skridt er at få omlagt registreringsafgiften til en løbende afgift baseret på bilernes tekniske egenskaber. En sådan omlægning vil sikre bedre biler på de danske veje til gavn for både miljø og trafiksikkerhed, fastslår branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen og fortsætter:
- Nedsættelsen af registreringsafgiften vil få omgående virkning for brugtbilpriserne, og mange af landets bilforhandlere vil realisere tab på deres lagre af brugte biler, indkøbt eller taget i bytte med videresalg for øje på baggrund af det gældende afgiftsniveau.
Dansk Elbil Alliance
Dansk Elbil Alliance har længe opfordret Folketinget til at lave en større reform af registreringsafgiften, som er den bedste måde at sænke transportens CO2-udledning.
- Den sidste benzinbil skal være solgt i 2035, hvis vi skal nå det brede politiske ønske om, at Danmark skal være fossiluafhængig i 2050. Derfor haster det med en langsigtet grøn bilbeskatning, hvor man betaler skat efter bilernes CO2-udledning. Det er besynderligt og også skadeligt for klimaet, at man nu for andet år i træk sænker bilafgifterne, samtidig med at man hæver afgiften på de grønne biler, Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance
DBI
- Vi tror på, at den lavere afgift vil medføre en fornyet interesse for nye større biler, og samtidig forventer vi også at sælge flere biler, da det nu er blevet billigere. Vi tror også at mange bilejere med ældre biler finder ud af, at der faktisk er væsentligt lavere driftsudgifter ved en ny bil sammenlignet med en gammel. Vi ser optimistisk på salget efter afgiftslettelsen, Udtaler Gunni Mikkelsen adm. direktør hos De danske Bilimportører.
FDM
- Der er ingen tvivl om, at aftalen om at sænke registreringsafgiften er godt nyt for både danskernes mobilitet og for samfundsøkonomien og vil komme en bred befolkningsgruppe til gode. Det er vigtigt at huske, at de danske bilafgifter, og i særdeleshed registreringsafgiften, har været så høje, at det har givet store forvridninger i økonomien. Men selvom der bestemt er grund til at glæde sig over en lavere registreringsafgift, kan vi godt være bekymrede for, at den ikke er så stor, at den vil slå igennem på eksempelvis på det sikkerhedsudstyr, som mange fravælger netop på grund af den høje afgift, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
Håndværksrådet
De lavere registreringsafgifter for mellemklassebiler, som blå blok er blevet enige om, burde dog have været suppleret af en højere reparationsgrænse for trafikskadede biler. De sænkede bilafgifter vil nemlig medføre, at endnu flere trafikskadede men i øvrigt sunde og levedygtige biler bliver erklæret totalskadet og skrottet i stedet for at blive genopbygget.
- Flere skrottede biler vil belaste miljøet unødvendigt hårdt og ramme beskæftigelsen i autoreparationsbranchen, og så virker det stik imod den meget fornuftige tanke om mere genanvendelse og cirkulær økonomi. Derfor må vi håbe, at den endelige aftaletekst tager højde for netop den sammenhæng, siger Ane Buch, adm. direktør i Håndværksrådet.