23948sdkhjf

Bilafgifter som i LA

Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
MOTOR-MAGASINET MENER:
Autobranchen har en stærk forbundsfælle i Liberal Alliance, der nys er gået i regering med Venstre og Det Konservative Folkeparti. To gange er det nu lykkedes højrefløjspartiet at komme igennem med krav om lettede bilafgifter. I det nye regeringssamarbejde, der i tv medførte kammeratlige skulderklap under forhandlingerne om regeringsgrundlaget, kan LA forhåbentlig lægge så meget tryk på, at en decideret omlægning af afgifterne kommer på tale. LA vil sågar helt afskaffe registreringsafgiften, og forsøger efter bedste evne at argumentere for sin sag.

I DENNE UGES FAGBLAD pointerer partiets nye finansordfører, Joachim B. Olsen, at vækst og beskæftigelse skal kædes kraftigt sammen med prisen for at købe og køre bil. Og han har naturligvis sin partifælle, den nyslåede Transportminister Ole Birk Olesen, med sig. Så mangler vi bare, at de gæve skulderklap kan fortsætte, når den fortsættende skatteminister Karsten Lauritzen og statsminister Lars Løkke Rasmussen samt den nye finansminister Kristian Jensen - alle venstrefolk - skal overbevises.

GANSKE VIST ER TOPPEN taget af det ultimative krav om topskattelettelser fra LA i det realpolitiske kølvand på det nye regeringssamarbejde. Men det betyder ikke, at partiets ideologi er gået fløjten. Selvfølgelig skal partifællen Thyra Frank, som ny ældreminister, have råd til at kunne service rødvin for landets plejehjemsbeboere. Men det store finanspolitiske puslespil kan nu fortsætte med den genopstandne 2025-plan, efter at finanslov og ny regering er på plads. Og her kan LA-kravene om bilafgifter komme i spil for alvor.

FLERE BRANCHEFORENINGER i autobranchen vejrer morgenluft og har allerede luftet de gentagne bønner om en tilbundsgående ændring af afgifterne, hvis der er politisk mod. Men det kræver naturligvis, at man også kan måle effekt af sidste års og den helt nye afgiftssænkning i det økonomiske danske glansbillede. Den nye regering har nu en enestående chance for at danne afgiftsgrundlaget for en tiltrængt, nødvendig og historisk indfasning af el- og miljøbiler for at nå målsætningen om et fossilfrit Danmark år 2050.

God læselyst!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204