23948sdkhjf

Et let tryk på den blå Opel knap

Bilejerens personlige online serviceassistant - OnStar - er på fremmarch i Danmark. 1000 biler har allerede systemet.
BILIMPORTØR Efter 20 år med GM’s digitale OnStar løsning i USA, er konceptet nu også kommet til Danmark, hvor der siden lanceringen i september er 1000 Opel-biler med OnStar.

Opel betegner selv OnStar som bilejerens personlige online serviceassistant 24/7/365.

- Fordelen er blandt andet personlig betjening, og at bilisten med et tryk på den blå OnStar knap og få kontakt med dansktalende rådgiver, forklarer adm. direktør Thomas Bruun, Opel Danmark.

Opel har opbygget et callcenter i Luton i England med 400 medarbejdere, heraf 3-4 dansktalende.

- Volvo og BMW har noget lignende, men vi er den første mainstream udbyder af denne type system, tilføjer han.

- Derfor rykker vi nu på OnStar - vi vil gerne være teknologisk førende, fastslår Thomas Bruun.

- Vi tror, at 75-80 Opel-biler vil være med Onstar i Danmark, og at 95 procent af dem vil aktivere systemet inden for det første år, siger Opel-direktøren.

Det første år med OnStar er gratis, derpå koster det 750 kroner om året.

Bildiagnose

OnStar omfatter en smartphone funktion, assistance ved stjålet bil, automatisk respons ved kollision, download af destination, wifi og bildiagnose. Siden kommer også en concierge funktion til.

Fordelen er blandt andet, at bilisten kan betjene sin bil på afstand via en app på mobilen, og at man kan sende en destination fra sin mobil til bilen, så man er køreklar, straks man sætter sig ind. Desuden kan man se status på eksempelvis brændstof og dæktryk via mobilen, oplyser Opel.

I tilfælde af stjålet bil, kan callcentret "lukke" bilen ned elektronisk.

Forhandler får besked

Vedrørende wifi vil Opel lave en aftale med en mobil-aktør i første kvartal af 2017. Fordelen er, at man kan have op til syv enheder på nettet i bilen, og at der er bedre forbindelse via bilens antenne.

Når det gælder bildiagnose, får bilejeren en besked om bilens tilstand én gang om måneden, ligesom Opel-forhandlerne får direkte besked. Et kildent emne, når det gælder det frie eftermarkeds adgang til disse biler. Til det siger Thomas Bruun dog:

- Der vil stadigvæk være frit værkstedsvalg.

Den første OnStar kunde kom i USA i 1996, mens lanceringen i Europa er sket i 2016 - Danmark kommer for alvor med fra 2017.

Det første europæiske år med OnStar har budt på 550.000 modtagne OnStar opkald. 70 procent er om download af destination og 650.000 bildiagnose mails er sendt.

OnStar assistance til alle Opel modeller

Alle Opel modeller kan nu leveres med OnStar, der er Opels service- og sikkerhedssystem. Med OnStar kan man kontakte en Opel servicemedarbejder ved tryk på en knap i bilen og føre en samtale med vedkommende på dansk. Det giver mulighed for at få hjælp til information om bilen, til automatisk download af destinationer til bilens indbyggede navigationsanlæg og automatisk nødopkald, hvis bilen kører galt og en airbag udløses.

I det sidste tilfælde ringer bilen automatisk op til OnStar servicecenteret, og hvis servicemedarbejderne ikke kan få bekræftet, at alle i bilen er OK, sendes en ambulance til uheldsstedet. Med OnStar kan man desuden hente en app til sin smartphone, der giver mulighed for at aflåse bilen fra sin mobiltelefon uanset hvor bilen er parkeret, man kan til enhver tid aflæse brændstofrækkevidden og dæktrykket fra telefonen eller bruge den til at sende en destination til bilens navigationsanlæg, så man blot skal trykke OK til destinationen, når man senere sætter sig ind i bilen. Det er også muligt at få information om bilens placering fra sin telefon eller computer og aktivere hornet eller lyset, hvis man har glemt, hvor bilen er parkeret for eksempel på en stor parkeringsplads.

OnStar er standardudstyr på alle Opel personbiler og udstyrsversioner med undtagelse af de billigste Essentia versioner og Corsa og Karl Enjoy, hvor det kan tilkøbes for 5000 kroner. Det første år efter bilens indregistrering er OnStar gratis. Prisen er derefter 750 kroner om året.

I løbet af 2017 kommer en overbygning på OnStar i form af indbygget wifi i bilerne med 4G forbindelse. Det gælder også biler med OnStar, der allerede er leveret til kunder. Op til syv trådløse enheder kan tilsluttes bilens wifi, der takket være den indbyggede antenne sikrer en bedre forbindelse end den, der kan opnås ved dataoverførsel fra en normal mobiltelefon.
Læs mere om: Opel
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125