23948sdkhjf

Opel fortsætter sin vækst-tur

Den danske importør ønsker, at halvdelen af de 32 forhandlere bliver singlebrand bilhuse.
BILER Efter at have været helt i bund i 2013 er det gået fremad for den danske Opel-importør, og 2016 ender som et "overordentligt fantastisk år", som adm. direktør Thomas Bruun, Opel Danmark, udtrykker det.

Målsætningen for 2016 var 15.000 solgte person- og varebiler i Danmark mod et salg på 12.700 biler sidste år. Men nu forventer Opel - her nogle få uger tilbage af 2016 - at ende på hele 16.800 solgte biler - eller en vækst på 32 procent.

De flotte tal er ikke mindst båret af Opel Astra, som var sat til at sælge 2500 biler i år, men kommer helt op på 5100 stykker. Det gør Astra (Årets Bil både i Danmark og Europa sidste år) til den 7. mest solgte personbil i 2016 i Danmark (foran Golf).

Opel har pt en markedsandel på personbiler i Danmark på 6,3 procent, og pt er Opel det 4. mest solgte personbilsmærke mod en plads som nr. 9 sidste år.

Og forventningerne til 2017 i Danmark er gode, siger Thomas Bruun.

- Vi regner med en fortsat vækst i volumen og markedsandel, så vi når 18.000 biler næste år og en markedsandel på 7 procent, forudser han.

Thomas Bruun forudser dog, at det danske totalmarked for personbiler skrumper med 5-7 procent i 2017.

På sporet

På europæisk plan kører Opel efter en ambitiøs forretningsplan med titlen Drive 2022.

Opel går mod at blive et 8 procents mærke (eller top 2 mærke) i Europa i 2022 samt opnå økonomisk break-even i 2016.

Opel satser her på profitabel vækst, at optimere produkt omkostningerne og på at "rightsize" strukturelle omkostninger.

Og Opel er på sporet, oplyser Thomas Bruun.

- Europæisk har vi vokset fire år i træk (2013-2016). Personvognene har i dag en andel på 6,16 procent og varevognene på 3,92 procent. Og der foretages fortsat meget store investeringer i nye produkter med hele 29 lanceringer fra 2016 til 2020, fortæller han og tilføjer, at Opel i Danmark forventes at nå de 8 procent i markedsandel allerede i 2018 eller 19.

Singlebrand strategi

I Danmark har Opel i dag 32 forhandlere og 48 udsalgssteder.

I fem år har Opel Danmark arbejdet målrettet mod såkaldte singlebrand forhandlere, og Thomas Bruun oplyser, at Opel gerne vil have, at halvdelen af forhandlerne er singlebrand. I dag er der 10-12 forhandlere i Danmark, som kun har Opel.

- Jeg tror, vi har det bedste forhold til vores forhandlere blandt de danske importører, mener Thomas Bruun.

Succes i Middelfart

Han peger på forhandleren i Middelfart, Bilcentret A. Nielsen as, som frem til den 1. marts i år også var Hyundai-forhandler, men som siden udelukkende har satset på Opel. Det har i det halve år givet et større salg med ét mærke frem for med to.

Det bekræftes af salgschef Christian Rasmussen fra Bilcentret A. Nielsen, som oplyser, at firmaet har kunnet koncentrere sig om ét mærke, ligesom man har nydt godt af Opel succes med blandt andet Astra.

Ny Mokka X

Nogle af de aktuelle Opel-nyheder er den Zafira og den nye Mokka X. De er nu begge klar til privatleasing.

- Privatleasing får større og større betydning for bilsalget i Danmark. I 2016 er der således indregistreret 57 procent flere biler til privatleasing i forhold til 2015, og af alle biler solgt til private i 2016 er 21 procent privatleasede. Opel ligger nummer fire til og med oktober måned med en markedsandel på 6,7 procent på privatleasing - svarende til knap 1600 biler. Vores markedsandel er marginalt højere på privatleasing end det totale bilsalg, hvor vi ligger nummer fem med en markedsandel på 6,3 procent i samme periode, siger Thomas Bruun.

- Opels succes med privatleasing hænger sammen med, at alle Opel modeller kan privatleases, og at de fleste udstyrsversioner ofte tilføres noget ekstraudstyr ud over standardudstyret for den pågældende version, tilføjer han

Dansk tro nu

Opel Mokka X er faceliftet og lanceres med et prisfald.

- Mokka har været en stor succes i Europa, men ikke i Danmark, hvor priserne ikke har været skarpe. Vi tror nu på den nye Mokka X og at få flere biler på gaden. Mokka X har aldrig fået den danske lancering, den fortjener, bemærker Opel-direktøren.
Læs mere om: Opel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094