23948sdkhjf

Drillenisser laver ballade på kæmpe bilfabrik

Fords nye drillenisser lægger i hemmelighed forkerte og defekte dele på samlebåndet på Fords fabrik i det spanske Valencia, alt sammen for at optimere kvalitetskontrollen.
KVALITETSSIKRING Xabier Garciandia er drillenisse hos Ford. Han forsøger hver dag at stikke en kæp i hjulet på en af verdens mest avancerede bilfabrikker. Men i stedet for at arbejde for skrupelløse rivaler er Xabier faktisk en vigtig del af processen for at sikre, at alle nye biler bygget på fabrikken i Valencia møder Fords strenge kvalitetsstandarder. Xabiers mission er nemlig, i al hemmelighed, at sørge for at placere forkerte dele og defekte komponenter på samlebåndet.

Ford mener selv at være de første i branchen, der med Vision System teknologi fotograferer, tjekker og sporer hver eneste del til hver af de 400.000 biler og varebiler, samt de 330.000 motorer, der bygges på bilfabrikken i Valencia hvert år. Drillenisserne er en innovativ måde at sikre, at nye processer fungerer optimalt.

- Vision Systemet er afgørende for at sikre, at hver enkelt del til hver bil er lige i øjet, siger Garciandia, teknisk specialist hos Valencia Engine Vision System i Ford Europe.

- Drillenisserne er vores måde at dobbelttjekke, at systemet fungerer perfekt. Det er et spil med en meget alvorlig pointe. Holdet ved samlebåndet bliver virkelig stolte, når de finder en af vores hemmelige dele - og hver dag gør vi dem sværere at få øje på.

Antal fotos som på Instagram

Ford producerer flere Ford-modeller på den topmoderne kæmpefabrik i Valencia end noget andet sted i Europa, heriblandt Kuga, Kuga Vignale, Mondeo, Mondeo Vignale, Galaxy, S-MAX og Transit Connect. Også Fords 2,0-liters og 2,3-liters EcoBoost-motorer produceres i Valencia. Vision System tager mere end en milliard billeder hver 14. dag og kan sammenlignes med det antal billeder, der uploades på Instagram i Europa.

Systemet hjælper også ingeniørerne med at skabe et overblik ud fra 3150 digitale fotografier - hvor eventuelle uoverensstemmelser i processen fremhæves.

Indtil videre er defekte motordele, forkerte rat og ukorrekte instrumentpaneler sendt afsted på samlebåndet. Drillenisserne er nu begyndt at teste alle 34 etaper af samleprocessen, og Ford planlægger at introducere systemet på verdensplan.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094