Ajour fra alverdens autobranche
Nyheder fra og om Intel, BMW, Kia, Essen og kinesisk bus.
Intel flirter med selvkørende biler
It-giganten Intel har dedikeret 250 millioner dollar til investeringer i selvkørende biler og forsøger at positionere sig selv i kampen om bilproducenternes gunst. Det skriver Wall Street Journal. Der er hård kamp mellem flere computerchipselskaber om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Intel-konkurrenten Nvidia er i øjeblikket leverandør til Teslas elektriske, semiautonome biler, mens Intel samarbejder med den tyske bilgigant BMW. Intel er allerede involveret i mere end 30 projekter og tests af selvkørende biler.
BMW tilbagekalder 34.000 biler
Den bayerske bilproducent har udsendt en tilbagekaldelse af en række modeller. I alt er lidt over 34.000 biler på verdensplan berørt af fejlen. Tilbagekaldelsen skyldes en softwarefejl i airbagsensorerne fra en underleverandør, der gør, at forkert data sendes mellem sensorerne og airbagens kontrolenhed. Ved påkørsler både forfra og bagfra er der altså i nogle tilfælde risiko for, at de pågældende airbags ikke udløses korrekt. Fejlen rammer biler produceret mellem december 2011 og juni 2012 og findes i modellerne BMW 7-serie, BMW 5-serie GT og den store Rolls Royce Ghost, der også produceres af BMW. Derudover tilbagekaldes 650 andre BMW’er, der har fået eftermonteret den fejlbelagte airbagsensor, oplyser Bil Magasinet.
Danske BMW-eksperter på messe
Essen Motor Show sluttede for et par uger siden, og blandt de godt 500 udstillere kunne man blandt andre finde danske Schmiedmann. Firmaet har specialiseret sig i at tune og style BMW-biler, og især mærkets M4 var populær på standen. Bilen blev blandt andet brugt til en del photo shoots med letpåklædte kvinder. Omkring 360.000 mennesker var forbi messen i løbet af den halvanden uge, der var åbent. Messen gentages næste år fra den 2. december til den 10.
Ti år med bilproduktion i Slovakiet
Kia Motors har markeret sit ti års jubilæum for produktion i Europa. Siden den officielle lancering af masseproduktionen den 7. december 2006 har over 2,5 millioner biler og 3,8 millioner motorer forladt produktionslinjerne hos Kia Motors Slovakia i Žilina. Koncernen har investeret over 1,7 millioner euro siden opstarten i Slovakiet, hvilket har skabt over 20.000 arbejdspladser på fabrikken og blandt 40 af fabrikkens vigtigste tier 1- og 2-leverandører. Kia beskæftiger alene cirka 3800 medarbejder, der arbejder i treholdsskift hver dag.
Kinesisk tunnelbus står stille
Det store kinesiske prestigeprojekt i form af en såkaldte tunnelbus er tilsyneladende gået i stå. Bussen, der skulle køre på en skinne henover vejbaner, skulle kunne transportere op til 300 passagerer af gangen, men flere udenlandske medier har bragt fotos af tunnelbussen, der holder stille i lagerbygning.