23948sdkhjf

Atter et år med store forandringer

Afgiftsændringer, lærlingetiltag, forsikringsselskabernes arbejdsmetoder og nye teknologier har præget 2016. Autoskadebranchen er fortsat under stærkt pres.
SKAD 2016 har været et udfordrende år for autoskadebranchen. Fortsat fokus på overlevelse i et styret marked har sat sine synlige spor i virksomhedernes mangel på indtjening.
Registreringsafgifts nedsættelser to gange på et år har ikke just hjulpet på situationen. Naturligvis er det skønt med billigere biler, men de kraftigt faldende markedspriser, og den fortsat lave reparationsgrænse, vil betyde endnu flere såkaldte totalskader, ikke tekniske totalskader, men afgiftstab biler. Over 600 procent genindregistrering siden 2013 er et tydeligt tegn på, at noget er galt. Staten får dermed penge, men ikke fra nye biler - og slet ikke i den størrelse som planlagt. SKADs fokus er derfor fortsat omlægning af afgiften og mulighed for at opgøre skader med brugte dele, så branchen ikke mister endnu flere arbejdspladser. Desuden skader skrotning af gode biler den cirkulære økonomi.

ARBEJDSKRAFT ER MANGELVARE, og nye tiltag via trepartsaftalen skal råde bod på udfordringerne. Karrosseriuddannelsen er i fokus, og dermed har SKAD’s virke de seneste år klart vist positive resultater. Fagfolk indenfor lak og karrosseri har fået anerkendelse som aldrig før. Det er vi i SKAD rigtig glæde for. Vi håber på positive vinde ved de kommende overenskomstforhandlinger, så dem, der tager lærlinge, også får bedre vilkår.

Desværre er lakering ikke med på fordelslisten, hvilket SKAD er yderst ked af. At fjerne kvota og kræve uddannelsesaftaler, før man har set den unge an, kan betyde et stort fald i lakeringslærlinge.

På efteruddannelsesområdet har SKAD sat sit tydelige fingeraftryk de seneste år. Et tættere, og yderst positivt, samarbejde med Teknisk Skole Silkeborg, og en sponsoraftale af karrosseri ved Skills 2017, skal bidrage til en endnu større udvikling af faget.

AIRC INTERNATIONAL SPILLER en stor rolle for SKAD, og vores direktør er udpeget som generalsekretær for organisationen per 1. januar 2017. Som formand kan jeg kun give udtryk for min glæde over, at SKAD ikke kun er kommet på landkortet i Danmark men i hele Europa som en driftig og innovativ forening, der sætter medlemmernes behov i fokus.

VORES NYE GULD VENSKABSMEDLEM, Scan Auto og Dybbroe Group, er et tegn, på at SKAD kan tilbyde noget specielt. Med fokus på trafiksikkerhed vil dette bånd skabe en ny fremtid. Vores Guld Venskabsmedlem Würth Danmark er en vigtig partner i forbindelse med arbejdet på autoskadeområdet. Det tætte samarbejde har allerede ført til gode resultater, og der er fortsat stor fokus på udvikling.

FARTSKRIVERPROBLEMATIKKEN ER NU LØST. Et tæt samarbejde med Håndværksrådet og Dansk Bilbrancheråd har i fællesskab skabt grundlag for, at den stramme fortolkning af EU reglerne nu er lempet. Dermed er en stor byrde fjernet fra reparationsvirksomhederne.

OGSÅ EUROGARANT ER FORTSAT i rivende udvikling. En ny hjemmeside med smileyordning har været et ekstra led i vores arbejde for gennemsigtighed og høj troværdighed. Eurogarant Supplier, et nyt skud på stammen, har fået det første medlem, Scan Auto Dybbroe Group.

Interessen for og anerkendelsen af Eurogarant er stigende, og vi glæder os over at kunne byde på en ægte mulighed for at blive dygtigere og skabe mere fokus på høj kvalitet. Den nye internationale slogan "Keep The Stars" for Eurogarant bekræfter også standardens effekt, at levere bilen tilbage til kunden lige så sikker som den var før skaden.

Til sidst vil jeg ønske alle SKAD medlemmer og samarbejdspartnere et rigtigt godt nytår og det bedste for 2017.

Henrik Reinhard Hansen,
formand for Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101